استراتژی بازاریابی اینستاگرام: نحوۀ ایجاد بهترین استراتژی + الگوی رایگان

32 لایک ارسال دیدگاه

اینستاگرام پتانسیل این را دارد که بخش بزرگی از برنامه کلی بازاریابی برند شما را تشکیل دهد.

با این حال، شما نمی‌توانید تنها پست خود را ارسال کرده، بنشینید، و منتظر بمانید تا موفقیت با جادو و معجزه اتفاق بیفتد. شما باید یک استراتژی بازاریابی اینستاگرام ایجاد کنید که اهدافتان (و همچنین برنامه‌ای برای رسیدن به آن‌ها) را مشخص کند.

این استراتژی شامل همه چیز از پیدا کردن مخاطب هدف خود گرفته، تا مشخص کردن یک استراتژی محتوا برای اینستاگرام، به منظور ایجاد پست و اندازه‌گیری عملکرد آن، می‌باشد.

با خواندن این مقاله، خواهید آموخت که چطور همه چیز را به طور مؤثر برنامه‌ریزی کنید.

الگوی رایگان استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود را دریافت کنید

برنامه‌ریزی یک استراتژی کارآمد، زمان زیادی نمی‌برد. این میزکار قابل ویرایش را دانلود کرده و آن را همانطور که می‌خوانید، کامل کنید. زمانی که کامل شد، یک استراتژی آماده برای ارائه به تیم خود خواهید داشت!

آیا برندها می‌توانند از اینستاگرام بهره ببرند؟

اینستاگرام، یک پلتفرم بسیار محبوب با تعداد کاربر زیاد و نرخ تعامل بالا است.

با توجه به پژوهش مرکز تحقیقاتی PEW در سال ۲۰۱۶، ۳۳% از افراد بالغ که با اینترنت کار می‌کنند، در اینستاگرام حضور دارند. و طبق گفته TechCrunch، اینستاگرام بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال دارد.

بنابراین، شما یک جمعیت بزرگ از مخاطبان در اختیار دارید. مخاطبانی که اکثراً فعال هستند. با توجه به همان مطالعۀ مرکز PEW، بیش از نیمی از کاربران اینستاگرام، به صورت روزانه وارد اپلیکیشن آن می‌شوند.

در حالی که اینستاگرام به طور خاص در بین نسل هزاره (حدود ۵۹ % از کاربران در سال ۲۰۱۶) محبوب است، ۳۳% درصد از کاربران بین سنین بین ۳۰ تا ۴۴ و ۱۸% بین ۵۰ – ۶۴ قرار دارند.

بنابراین اگر مخاطب هدف شما بالای ۵۰ سال است، اینستاگرام ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد. اگر مخاطب هدف شما کوچک‌تر باشد، اینستاگرام می‌تواند یک گنجینه برای برند شما باشد.

مرحله اول: اهداف خود را مشخص کنید

اولین قدم در ایجاد استراتژی اینستاگرام این است که اهداف کسب‌وکار فراگیر را تنظیم کرده و معیارهایی برای پی‌گیری پیشرفت آن‌ها انتخاب کنید.

با تنظیم اهداف برای کسب‌وکارتان شروع کنید. این اهداف به شما کمک می‌کنند که در مسیر درست حرکت کرده و شرکت خود را هدایت کنید. در زیر، مثال‌هایی از اهداف کسب‌وکار آورده شده‌است:

  • افزایش آگاهی از برند: چند نفر می‌دانند که کسب‌وکار شما وجود دارد؟
  • تشویق وفاداری مشتری: چه چیزی باعث می‌شود مردم به شما رجوع کنند (به جای رقیب‌تان)؟
  • کسب درآمد بیشتر: کسب و کارها به پول نیاز دارند، موافقید؟!

برخی از اهداف کسب‌وکاری که تیم شما می‌تواند در نظر بگیرد عبارتند از:

  • افزایش ۵۵ درصدی مخاطبان برند در پایان سال.
  • افزایش فروش محصول به میزان ۳۵ درصد تا پایان چارک اول (Q1).

گام بعدی در فرآیند تنظیم هدف، انتخاب معیارهایی برای پیروی کردن است. برخی از معیارهایی که می‌توانیم برای هدف فوق انتخاب کنیم، عبارتند از:

  • افزایش فالوور: آیا افراد شما را پیدا کرده و پروفایل شما را دنبال می‌کنند؟
  • نرخ تعامل پست: آیا آن‌ها واقعا با پست‌های شما در تعامل هستند؟
  • لیدهای (مشتریان) ایجاد شده از طریق کلیک بر روی لینک پروفایل. در نهایت، آیا آن‌ها گام بعدی را برداشته و محصولات یا خدمات شما را امتحان می‌کنند؟

کلید این کار، انتخاب معیارهای بازاریابی اینستاگرام است که به طور مستقیم به اهداف کلی کسب‌وکار متصل می‌شوند. همچنین، اهداف اینستاگرام شما باید S.M.A.R.T (مشخص، قابل‌اندازه‌گیری، جالب توجه، مرتبط، و به جا) باشند.

اجازه دهید به این مثال نگاهی بیندازیم:

در اینجا نحوۀ تطبیق هدف با چهارچوب S.M.A.R.T آورده شده‌است:

مشخص: در حقیقت مشخص است که تیم شما می‌داند چه کاری باید انجام شود.

قابل اندازه‌گیری: ۵۰%، یک اندازه‌گیری عددی است که می توان براساس آن محاسبه انجام داد. بدین ترتیب فورآً خواهید فهمید که آیا به هدف خود رسیده‌اید یا خیر.

جالب توجه: بسته به رشد نرخ تعامل فعلی، تیم شما باید تعیین کند که آیا 25%، هدفی واقع گرایانه است یا خیر. به عنوان مثال، اگر شما قبلا یک نرخ رشد 17 درصدی را تجربه کرده‌اید، %25 نیز خارج از انتظار نیست.

مرتبط: رشد نرخ تعامل شما در اینستاگرام به این دلیل منطقی است که هرچه بیشتر طرفداران شما با محتوای شما ارتباط برقرار کنند، احتمال اینکه شما را به خاطر بسپارند بیشتر است.

به جا و به موقع: شما یک مهلت زمانی (مثلاً یک فصل) دارید تا هدف خود را تکمیل کنید.

بعد از اینکه مجموعه‌ای از اهداف شبکه‌های اجتماعی را مشخص کردید، می‌توانید به استراتژی اینستاگرام خود نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که چگونه این پلتفرم می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف خود برسید.

سه هدف هوشمندانه که تیم بازاریابی ما در CoSchedule مشخص کرده‌است، عبارتند از:

  • افزایش تعداد فالوورهای جوان‌تر به میزان ۵۰% در طی ۶ ماه.
  • افزایش آگاهی از برند و فروشگاه ما در این حوزه به میزان ۲۵% در طی ۳ ماه.
  • افزایش میزان تعامل تا ۵۰ % در هر تصویری که ارسال می‌کنیم.

اینستاگرام چگونه به تیم شما کمک می‌کند تا این اهداف را به فرجام برساند؟

هدف اول، ساده است. اینستاگرام تعداد زیادی فرد جوان را در بین کاربران خود دارد. بنابراین منطقی است که تیم شما از این پلتفرم برای رسیدن به مخاطبان جوان استفاده کند. برای اثبات این که استراتژی کارساز است یا خیر، می‌توانید از ابزار تجزیه و تحلیل درون برنامه‌ای و یا گوگل آنالیتیک (Google Analytics) استفاده کرده و داده‌های دموگرافی را برای کانال اینستاگرام خود، ترسیم کنید.

هدف دوم نیازمند استراتژی و تحلیل بیشتر است. آگاهی از برند می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، و ابزارهای متفاوتی مثل گوگل آنالیتیک، برندواچ و … وجود دارند که می‌توان از آنها برای پی‌گیری پیشرفت، استفاده کرد.

هدف نهایی، اتصال به اینستاگرام است؛ چراکه اینستاگرام، یک پلتفرم تصویری فوق‌العاده و بسیار جذاب است. اما چگونه می‌توانید میزان تعامل هر یک از پست‌های اینستاگرام خود را محاسبه کنید؟

فرمول این است:

اگر یک پست ۱۵۷ لایک و کامنت دریافت کند، این عدد را تقسیم بر تعداد کل فالوورهای خود کرده و در 100 ضرب کنید.

نرخ تعامل 11/6% = 100 × 2569 فالوور / (100 لایک + 57 کامنت)

مرحله دوم: مخاطبین خود را در اینستاگرام پیدا کنید

بخش بعدی استراتژی بازاریابی در اینستاگرام این است که مخاطبین خود را پیدا کنید. پیدا کردن مخاطبین، بخش مهمی از استراتژی شماست؛ زیرا بدون دانستن اینکه محتوای شما چه کسانی را هدف قرار می‌دهد، توده انبوهی از پست‌های اینستاگرام بدون هیچ جهت‌گیری خاصی روی هم انباشته می‌شوند.

حال چگونه مخاطبین خود را پیدا کنید؟

در ابتدا، باید داده‌های دموگرافی مخاطبی که در حال جذب آن هستید را، بیابید. این کار به تیم شما کمک خواهد کرد تا مشخص کند که آیا اینستاگرام، کانال درستی برای مخاطب هدف شما هست یا خیر.

اینستاگرام را باز کرده و از گوشه بالا سمت راست، روی نمودار میله‌ای کلیک کنید:

صفحه را به پایین کشیده (اسکرول داون کنید) تا به قسمت فالوورها برسید:

برای مشاهده تفکیک کامل محدوده سنی مخاطبین خود، روی See More کلیک کنید:

اگر اینستاگرام در حال جذب محدوده سنی مخاطبین هدف شماست، منطقی است که منابع خود را در این پلتفرم به حداکثر برسانید. اگر این طور نیست، اینستاگرام می‌تواند یک پلتفرم ثانویه برای تیم شما باشد.

هنگامی که شما متوجه شدید که آیا مخاطب هدف شما از اینستاگرام استفاده می‌کند یا خیر، می‌توانید محتوای خود را براساس آنچه که مخاطبین با آن تعامل دارند، تنظیم کنید. این محتوا می‌تواند مرکز و محور موارد زیر باشد:

  • مشکلاتی که آن‌ها تجربه می‌کنند. افراد برای پاسخ به مشکلاتی که در زندگی روزمره آن‌ها ظاهر می‌شود، به شرکت شما مراجعه می‌کنند؛ چه آن‌ها به دنبال لوله‌کش باشند تا یک لوله مسدود شده را تعمیر کنند و چه لباسی برای یک مجلس، احتیاج داشته باشند. محتوای خود را در مرکز راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن‌ها به مشکلات مخاطب خود کمک کنید، قرار دهید.
  • اطلاعاتی که به دنبال آن هستند. شاید مخاطب شما به دنبال بهترین نوع اسباب‌بازی برای توله‌سگ جدید خود باشد، بنابراین محتوای شما باید حاوی جزئیات مربوط به اسباب‌بازی‌های متفاوت باشد. با کپشن‌هایی در مورد این که چه سن و نژادی می‌تواند از آن‌ها استفاده کنند.
  • فرهنگ شرکت و استخدام افراد. مردم عاشق دیدن پشت صحنه شرکت شما هستند. نه تنها به انعطاف برند شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به استخدام اعضای جدید برای تیم نیز، کمک کند.

مرحله سوم: پروفایل خود را بهینه‌سازی کنید

روشی که با آن پروفایل اینستاگرام شرکت خود را ایجاد می‌کنید نقش مهمی در موفقیت شما در شبکه‌های اجتماعی ایفا می‌کند.

سه بخش اصلی در پروفایل شما وجود دارد که باید کامل شوند؛ در غیر این صورت ممکن است ارتباط با مشتریان احتمالی را از دست بدهید. این بخش‌ها عبارتند از:

  • یک حساب تجاری اینستاگرام
  • یک تصویر برای پروفایل
  • یک بیو(Bio)ی زیبا

مطمئن شوید که حساب تجاری (Business Account) دارید

ممکن است متوجه شده‌باشید که اکانت استاندارد اینستاگرام شما فضایی برای لینک‌ها ندارد. به این دلیل که لینک وب سایت و ویژگی‌های تجزیه و تحلیل تنها در صورتی قابل‌دسترسی هستند که حساب شما در حالت تجاری (Business) قرار داشته باشد.

تنظیم حساب تجاری، آسان (و رایگان) است.

به پروفایل شرکت خود وارد شده و روی تنظیمات کلیک کنید:

صفحه را به پایین کشیده تا Switch To Business Profile را پیدا کنید:

هنگامی که آن را در حالت روشن (On) قرار دهید، اینستاگرام برای ساخت پروفایل تجاری، شما را راهنمایی خواهد کرد. زمانی که حساب کاربری شما تنظیم شد، باید تنظیمات مربوط بع کسب‌وکار را در پروفایل خود مشاهده کنید:

تصویر پروفایل با اندازه مطلوب

تصویر پروفایل استاندارد در اینستاگرام، 110×110 پیکسل ‌است. همچنین مهم است که توجه داشته باشید عکس‌های پروفایل اینستاگرام گرد و معمولاً بسیار کوچک هستند؛ بنابراین هرچه جزئیات کمتری در تصویر پروفایل خود داشته باشید، بهتر است.

بسیاری از شرکت‌ها از لوگو استفاده می‌کنند:

شرح حال (Bio) خود را بهینه‌سازی کنید

گام دوم در بهینه‌سازی پروفایل اینستاگرام خود، ایجاد یک بیوگرافی کوتاه و مختصر است که باید با ۱۵۰ کاراکتر یا کم‌تر، خود و شرکتتان را معرفی کنید.

چند نکته برای کمک به نوشتن بیوگرافی توسط تیم شما:

  • استفاده از تگ‌لاین (آن‌هایی که کوتاه هستند).
  • سه صفت که شرکت شما را توصیف کند.
  • کوتاه کردن شرح رسالت شرکت در حد یک جمله.

ببینید که نایک چگونه با سه کلمه ساده، بیو خود را پر می‌کند:

پس چگونه یک بیوی خوب ایجاد می‌کنید؟

با موارد زیر در تمرین خالی شروع کنید:

_ [شرکت]_، [ صفت ]، [ صفت ] بوده و به منظور فراهم نمودن [مشکلی که شرکت شما آن را برطرف کرده و یا خدماتی که ارائه می‌کند] ایجاد شده‌است.

برای مثال:

Corner CoSchedule، یک کتابفروشی محلی است و به منظور فراهم نمودن یک محیط خوشایند که عشق به خواندن را در تمام سنین پرورش می‌دهد، ایجاد شده‌است.

(Corner CoSchedule یک کتابفروشی واقعی نیست، اما اگر بود جالب می‌شد!)

تعداد کاراکتر، ۱۴۲ عدد است.

اکنون فرض کنید که تعداد کاراکتر شما بیشتر شد، چگونه این مشکل را رفع کنید؟

نام شرکت را حذف کنید چراکه مخاطب می‌تواند آن را در نام کاربری شما مشاهده کند:

یک کتابفروشی محلی به منظور فراهم نمودن یک محیط خوشایند که عشق به خواندن را در تمام سنین پرورش می‌دهد.

هنوز هم زیاد است؟ تا جایی که ممکن است کلمات اضافه را کاهش دهید. کلماتی مانند “یک” را تقریبا در حداکثر مواقع می‌توان حذف کرد:

کتابفروشی محلی به منظور فراهم نمودن محیطی خوشایند که عشق به خواندن را در تمام سنین پرورش می‌دهد.

بعد از حذف کلمات اضافه، بیوی شما آماده خواهد بود.

لینک وب‌سایت خود را در پروفایل قرار دهید

توجه داشته باشید که اینستاگرام اجازه قرار دادن لینک در پست‌ها را نمی‌دهد. بنابراین مخاطبان فقط می‌توانند از طریق لینکی که در بیوی شما قرار دارد، به وب‌سایت شما مراجعه کنند. می‌توانید این لینک را براساس اینکه چه نوع محتوایی ارسال می‌کنید و چیزی که می‌خواهید هوادارن خود را به سمت آن هدایت کنید، تغییر دهید:

مرحله چهارم: صدای و لحن خود را مشخص کنید

اینستاگرام، بهترین فضا برای نشان دادن صدا و لحن برند شماست. چرا؟ اینستاگرام یک پلتفرم شخصی است؛ یعنی اینکه هر چه بیشتر اطلاعات شخصی شرکت خود را وارد کنید، بهتر است.

اما چطور صدا و لحن خود را توسعه می‌دهید؟

صدا، آوای کلی و شخصیت کسب‌وکار شماست که شما را به عنوان یک برند توصیف کرده و شرایط ارتباط مخاطب با شما را فراهم می‌کند.

چطور می‌توانید صدای خود را توسعه دهید؟

سه صفت را فهرست کرده و سپس طرف مقابل آن را پیدا کنید:

  • باهوش باشید نه ازخودراضی
  • شوخ‌طبع باشید نه نادان
  • حرفه‌ای باشید نه صرفاً محافظه‌کار

فهرست زیر برای شروع به شما کمک می‌کند:

دستورالمل‌های لحن و صدای برند Mailchimp، مثالی عالی برای نحوۀ شکل دادن به اهداف صدای شماست.

خب این از صدا؛ اما لحن چه می‌شود؟

لحن، انحنای صدای شما است که جزئیات آن را به طور کامل شرح می‌دهد. لحن، شبه زیرنویس یک فیلم است و بسته به وضعیت، تغییر خواهد کرد.

پس یک صدا و یک لحن پایدار و با ثبات اینستاگرام چگونه است؟

استارباکس (StarBucks)

استارباکس به دلیل زبان دوستانه و محاوره‌ای خود، معروف است. همچنین بسیار حرفه‌ای از اموجی‌ها و هشتگ‌ها در محتوای خود استفاده می‌کنند.

بارنز و نوبل (Barnes and Noble)

بارنز و نوبل در است تا عشق به کتاب را، از طریق زبانی مثبت و تصوری الهام‌بخش، پرورش دهد:

بهسازی خانه لو (Lowe’s Home Improvement)

اینستاگرام لو بر روی DIY (خودت انجامش بده!) بهسازی خانه تمرکز دارد؛ یعنی لحن و صدای آن‌ها، مفید و درخشان است:

مرحله پنجم: یک استراتژی محتوای قدرتمند ایجاد کنید

قدم بعدی در توسعه استراتژی بازاریابی اینستاگرام، ایجاد یک استراتژی محتوای قوی است.

ایجاد یک استراتژی محتوا، شامل تصمیم‌گیری در مورد نوع محتوای مورد استفاده، و همچنین تاکتیک‌ها و زمینه‌های محتواست.

در اینجا پنج نوع محتوای اینستاگرام وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید:

تصاویر

اینستاگرام، اولین و مهم‌ترین پلتفرم به اشتراک‌گذاری تصاویر است. دو اندازه متفاوت برای تصاویر اینستاگرام وجود دارد.

اولی، فرمت قدیمی عکس است که از زمان راه‌اندازی اینستاگرام، بخشی از پلتفرم بوده‌است.

اولین فرمت، عکسی به شکل مربع است که برای بالاترین رزولوشن، باید اندازه‌ای 1080×1080 پیکسلی داشته باشد:

اینستاگرام اندازه دیگری نیز برای عکس دارد؛ اما این تصویر کشیده و بلند است و برای رزولوشن بهینه، باید 1080×556 پیکسل باشد:

آلبوم‌ها

آلبوم‌های اینستاگرام جدیدترین ویژگی برای ترکیب محتوای آن هستند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا حداکثر ۱۰ عکس را در قالب یک پست آپلود کنند.

اما چرا باید یک آلبوم اینستاگرام ایجاد کنید؟ هدف آن چیست؟ آلبوم اینستاگرام به تیم شما اجازه می‌دهد تا روی نشان دادن زوایای مختلف یک محصول، تسلط پیدا کنند.

چگونه یک آلبوم اینستاگرام ایجاد کنیم؟

ساخت آلبوم در اینستاگرام همانند آپلود کردن عکس است. با مشاهده ویدیوی زیر، چگونگی ساخت آلبوم اینستاگرام را متوجه می‌شوید:

ویدیو

ویدیو شکلی دیگر از محتوای اینستاگرام است که محبوبیت آن به طور پیوسته در حال افزایش است. ابعاد عکس‌ها و ویدیوها یک‌سان هستند؛ اما نکته اینجاس که ویدیو در اینستاگرام، محدویت زمانی دارد. تنها می‌توانید 60 ثانیه ویدیو آپلود کنید.

برای ضبط یک ویدیو و به اشتراک‌گذرای آن در اینستاگرام، برنامه را باز کنید و روی دکمه دوربین در مرکز برنامه کلیک کنید:

لغزنده را به سمت ویدیو بکشید:

ویدیوی را ضبط کرده و سپس فیلتر مورد نظر را انتخاب کنید:

عکس کاور را انتخاب کنید:

کپشن را بنویسید و ویدیو را منتشر کنید:

آیا ارزشش را دارد که یک کلیپ ۶۰ ثانیه‌ای ارسال کنیم؟ در حقیقت بله. استفاده ویدیو در شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش است و تحقیقات ما نشان داد که اگر بعد از ساعت ۹ بعد از ظهر آن را ارسال کنید، 34% بیشتر مشارکت دریافت می‌کند.

مانند مثال زیر، ویدیو به تیم شما این امکان را می‌دهد تا بیشتر از یک فریم از محتوا را به نمایش بگذارد:

بومرنگ و هایپرلپس (Boomerang and Hyperlapse)

بومرنگ و هایپرلپس دو ابزار خارجی و قابل دانلود اینستاگرام هستند که می‌توان از آنها برای ایجاد انواع مختلفی از عکس‌های سبک GIF (عکس متحرک) استفاده کرد.

ویدیو مجموعه‌ای از تصاویر متععد است پس بومرنگ و هایپرلپس چه فایده‌ای دارند؟ ایجاد بومرنگ و هایپرلپس بسیار ساده‌تر و دلنشین است؛ چرا که این تصاویرِ متحرک، کوتاه و جالب هستند. همچنین این تصاویر متحرک طبیعی هستند؛ یعنی برش داده نشده و فیلتر ندارند و بنابراین، محتوا را قابل اعتمادتر نشان می‌دهند.

بومرنگ ویدیوهایی تکرارشونده ایجاد می‌کند. مانند ویدیوی زیر:

بنابراین چطور یک ویدیوی بومرنگ ایجاد کنیم؟ این پست از وبلاگ اینستاگرام به شما راهنمایی می‌کند که چطور بومرنگ را دانلود کرده و از آن استفاده کنید.

از طرفی دیگر، با هایپرلپس می‌توان ویدیوهای پرسرعت ایجاد کرد:

اگر تیم شما در فکر این است که چطور یک ویدیوی هایپرلپس ایجاد کند، این پست وبلاگ را مشاهده کنید.

کالج (Collage)

آخرین نوع محتوا که محبوبیت آن در اینستاگرام در حال افزایش است، کالج می‌باشد. این ویژگی در واقع برای این است که چندین تصویر پست‌شده در کنار هم قرار می‌گیرند تا نهایتاً یک تصویر بزرگ تشکیل دهند:

برای مشاهده کل کمپین، اینجا کلیک کنید. (اگر برای مشاهده آن از تلفن‌همراه استفاده کنید بهتر است).

حال سوال اینجاست: چگونه این کار را انجام دهیم؟

اول، باید تصویری را که می‌خواهید کالج کنید، به سه ردیف سه تایی مربع تبدیل کنید (تقریبا شبیه به گرید (Grid)). تصویر شما باید عمودی باشد؛ زیرا تصویر افقی، کاربران را وادار می‌سازد تا گوشی خود را بچرخانند و تجربۀ خوشایندی نداشته باشند.

برای اینکه یاد بگیرید چطور کالج خود را در فتوشاپ ایجاد کنید، این پست وبلاگ Medialoot بررسی کنید. اگر به دنبال یک بررسی عمقی‌تر هستید، ویدیوی زیر را مشاهده کنید:

اکنون فهرستی از انواع محتوا برای انتخاب دارید؛ اما این برای یک استراتژی کامل محتوای اینستاگرام، کافی نیست. همچنین زمینه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید محتوای خود را پیرامون آنها تولید کنید.

داستان‌سرایی

محتوای داستان‌سرایی، محتوایی است که مخاطب شما را با ارائه محصول شما یا هویتی که می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، از نقطه A به نقطه B می‌برد. اگر تصمیم گرفتید که از داستان‌سرایی استفاده کنید، سه نکته مهم وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید:

۱. روی یک فروش سخت تمرکز نکنید. یا آن را نامحسوس انجام دهید و یا کاملاً حذف کنید. داستان شما باید بر روی کاراکتر‌ها و یا راهی که باید طی کنند، تمرکز کند.

۲. حد ضرر خود را تعیین کنید. بهترین راه برای انجام این کار، این است که مخاطبین خود را به نتیجه داستان ربط دهید. اگر آن‌ها خودشان را در محتوای شما ببینند، احتمال بیشتری وجود دارد که تا پایان آن را دنبال کنند.

۳. یک پایان رضایت‌بخش ارائه کنید. به سوالات آنها پاسخ دهید و یا موضوعی که در ابتدای پست معرفی کرده‌اید را ببندید.

بنابراین محتوای داستان‌سرایی در اینستاگرام چه شکلی است؟ به این که کمپانی نایک چگونه ویدیوهای خود را در اینستاگرام ساختاربندی می‌کند، نگاهی بیاندازید. با یک شروع نمایشی فکر کردید که آن‌ها رکورد دوی ماراتن را شکستند؟ آن‌ها چه کسانی هستند؟ نایک مردم را به سمت خود جذب کرده و آن‌ها را در انتظار رها می‌کند. زیرا آنها جاذبه این پست را با گفتن اینکه رسیدن به هدفشان غیرممکن بود، تنظیم می‌کنند:

فرهنگ

همۀ افراد دوست دارند ببیند در پشت درهای بستۀ یک شرکت، چه می‌گذرد.

به اشتراک گذاشتن لحظات پشت صحنه در اینستاگرام، نه تنها به افزایش تعامل کمک می‌کند، بلکه راهی عالی برای جذب کارمندان جدید است.

اگر می‌خواهید پست‌های فرهنگی را به اشتراک بگذارید، مطمئن شوید که:

۱. آن‌ها در محل کار مناسب هستند. اگر نگران این هستید که برخی اشخاص نباید این پست را ببینند، آن را ارسال نکنید.

۲. آن‌ها طیف وسیعی از افراد شرکت شما را در بر می‌گیرند. شرکت شما، توسط گروهی وسیع و گوناگون از مردم تشکیل شده‌است. دیده شدن پنج شخص یکسان به طور مکرر در محتوای فرهنگی، ممکن است اینگونه به نظر برسد که تنها پنج نفر در تیم شما حضور دارند. بنابراین از کل شرکت بخواهید که در این کار شرکت کنند.

۳. باید بدون حس اجبار، به عنوان یک کمپانی نمایش داده شوید. شما این عکس‌ها را می‌شناسید. عکس‌ها روی صحنه نمایش داده می‌شوند و برخی افرادی در عکس دیده می‌شوند که معلوم است نمی‌خواهند تصویر آن‌ها گرفته شود. بگذارید که محتوای فرهنگی شما به طور طبیعی جریان یابد.

در CoSchedule، ما فرهنگ خود را در تعداد زیادی از کارهایی که انجام می‌دهیم، بکار می‌گیریم. به این بومرنگ از مدیر منابع انسانی ما، نگاهی بیاندازید. در نظر داشته باشید که این کار فی‌البداهه است:

پست‌های انگیزشی

این پست‌ها در اینستاگرام بسیار محبوب هستند. از #TransformationTuesday گرفته تا نقل‌قول و غیره. محتوای انگیزشی با مخاطب اینستاگرام ارتباط برقرار می‌کند.

۱. بی‌ارزش نباشید. از کجا متوجه می‌شوید که یک نقل‌قول کلیشه‌ای یا بی‌ارزش است؟ شما تمام مدت آن‌ها را می‌شنوید. مگر اینکه یک گوینده انگیزشی باشید که از آن نقل‌قول اجتناب می‌کنید. اگر برایتان سوال شده که یک نقل‌قول کلیشه‌ای است یا خیر، یک جستجوی سریع در گوگل می‌تواند به شما کمک کند.

۲. نقل‌قول‌هایی را انتخاب کنید که پیوندی قوی با برند شما دارند. شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها را در گوگل جستجو کنید؛ و یا می‌توانید از سایت‌هایی مانند BrainyQuote استفاده کنید که به شما این امکان را می‌دهد تا نقل‌قول‌های مرتبط با حوزۀ خود را بیابید.

۳. دقت کنید که متن‌تان خوانا باشد. تا جایی که ممکن است، سعی کنید متنی ساده و روان بنویسید. می‌توانید از فونت‌های Sansation، Collaborate و walkway استفاده کنید. همچنین می‌توانید در سایت‌های تایپوگرافی مانند dafont و Font Squirrel، به دنبال فونت‌های مینیمال بگردید.

در اینجا مثالی از یک نقل‌قول آمده‌است که ما به تازگی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده‌ایم:

اما چگونه می‌توانید محتوای انگیزشی ایجاد کنید؟ نقل‌قول‌ها را از کجا پیدا می‌کنید؟

من شخصا از سایت‌هایی مانند BrainyQuote برای پیدا کردن نقل‌قول استفاده می‌کنم. نکته جالب در مورد سایت‌های این‌چنینی، این است که می‌توانید نقل‌قول‌ها را با توجه به موضوع بررسی کنید.

بنابراین نقل‌قولی کامل را در اختیار دارید. اکنون چه کار باید بکنید؟ اگر یک طراح در اختیار دارید، می‌توانید عکسی را با این نقل‌قول که نقطه کانونی آن است، طراحی کنید؛ اما اگر طراحی دم دست خود ندارید، می‌توانید از ابزاری مانند Canva یا یک ابزار طراحی دیگر استفاده کنید.

اکنون ممکن است متوجه مشکلی شده باشید. این تصویر در دسکتاپ شماست و نمی‌توانید از طریق دسکتاپ به اینستاگرام پست ارسال کنید. برای این مشکل دو راه حل وجود دارد.

راه‌حل اول این است که اگر برنامه طراحی شما اپلیکیشن موبایل داشته باشد، می‌توانید از طریق آن، عمس را دانلود کرده و در اینستاگرام پست کنید.

راه‌حل دوم این است که می‌توانید عکس را از طریق ایمیل به موبایل خود منتقل کنید.

محتوای تولیدشده توسط کاربر

آخرین محتوایی که در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد، محتوای تولیدشده توسط کاربر است. این یکی از آسان‌ترین و موثرترین روش‌های تولید محتوا برای تیم بازاریابی شماست. چرا؟ ۹۲% مشتریان به سخن دوستان خود بیشتر اعتماد دارند تا پیام یک شرکت.

زمانی که محتوای تولیدشده توسط کاربر را در دستور کار خود قرار می‌دهید، به خاطر داشته باشید که:

۱. باید نام کاربری فردی که از محتوای او استفاده می‌کنید را نمایش دهید. افراد تمایل دارند برای کاری که انجام می‌دهند، اعتبار کسب کنند و این شامل پست‌های شبکه‌های اجتماعی نیز می‌شود. اگر عکس یک مشتری را پست می‌کنید، نام کاربری او را در کپشن ذکر کنید.

۲. اعلام کنید که این پست، یک “پست مجدد” (Repost) است. اینستاگرام به شما اجازه نمی‌دهد که عکس‌ها و فیلم‌های دیگران را مستقیما از طریق اپلیکیشن پست کنید. یعنی اگر شما از دیگران و یا مشتریان خود عکسی را دریافت می‌کنید، باید به دنبال‌کنندگان خود بگویید که این عکس متعلق به شما نیست:

۳. از اپلیکیشن‌های پست مجدد استفاده کنید. تعدادی اپلیکیشن‌های پست مجدد وجود دارند که اشتراک‌گذاری عکس‌های مشتری را آسان می‌سازند؛ از جمله repost، Instapost و Later. این اپلیکیشن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا وارد پروفایل خود شده و تصاویر پروفایل مشتری را مجدداً برای خود پست کنید.

بنابراین محتوای تولیدشده توسط کاربر به چه شکل است؟ ممکن است به هر شکلی باشد. همه اینها بستگی به این دارد که دنبال‌کنندگان شما چه نوع محتوایی ایجاد می‌کنند. پست زیر مربوط به Ultra beauty را بررسی کنید:

مرحله ششم: استراتژی هشتگ‌های خود را مشخص کنید

هشتگ‌ها بخش عظیمی از استراتژی اینستاگرام شما هستند. چرا؟ هشتگ‌ها در اینستاگرام قابل جستجو هستند و اگر از آنها به طور مناسب استفاده کنید، محتوای شما در دسترس هزاران کاربر قرار خواهد گرفت که ممکن است حتی فالوور شما نباشند.

سه نوع هشتگ وجود دارد که می‌توانید از آن برای ایجاد مطالب قابل جستجو استفاده کنید:

۱. صنعتی. هشتگ‌های صنعتی آن‌هایی هستند که افراد متعلق به یک گروه خاص برای شناسایی محتوای خودشان، استفاده می‌کنند.

۲. ترندینگ. هشتگ‌های ترندینگ، آن‌هایی هستند که در طول رویدادهای خاص، تعطیلات، و هر چیزی که مدت زمان کوتاهی داشته باشد، رخ می‌دهند.

۳. شرکتی. هشتگ‌های شرکتی، هشتگ‌هایی هستند که همه چیز را از شرکت‌های بزرگ گرفته تا کسب و کارهای کوچک در اینستاگرام، شناسایی می‌کنند.

دو روش مختلف وجود دارد که می‌توانید هشتگ‌های اینستاگرام را پیدا کنید. روش اول، باز کردن اپلیکیشن و تایپ کردن کلمات کلیدی برای دیدن انواع هشتگ‌هاست. راه دیگر استفاده از ابزارهایی مانند Tagboard برای جستجوی هشتگ‌هایی است که محبوب به نظر می‌رسند.

اکنون منطقی است که هر چه بیشتر به یک پست هشتگ اضافه کنید، احتمال دیده شدن محتوای شما بیشتر می‌شود. پس باید پست خود را پر از هشتگ کنیم؟ خیر. با توجه به تحقیقات، مشخص شد که بهترین تعداد برای هشتگ، 11 عدد است:

بنابراین، مراحل استفاده از هشتگ در حساب اینستاگرام باید ساده باشد؛ یعنی ترکیبی از هشتگ‌های صنعتی، شرکتی و ترندینگ بوده و برای هر پست حداکثر 11 عدد استفاده شود.

قبل از این که از هشتگ استفاده کنید، تحقیق کنید ببینید که آیا همان معنی مورد نظر شما را دارد یا خیر. هیچ چیز بدتر از زمانی نیست که یک شرکت محتوایی را با یک هشتگ خاص ارسال می‌کند، و آن هشتگ معنای مخالف محتوای خود را دارد.

مرحله هفتم: یک راهنمای سبک (Style) برای محتوای خود تنظیم کنید

نوع محتوایی که در اینستاگرام پست می‌کنید، مهم است. البته چیزی که از آن برداشت می‌شود مهم‌تر است؛ به همین دلیل است که شرکت شما باید یک راهنمای سبک و شیوه برای اینستاگرام داشته باشد.

چگونه می‌توان یک راهنمای سبک برای اینستاگرام ایجاد کرد؟

اول، باید یک سند (داکیومنت) را در مایکروسافت ورد یا گوگل داکس (Google Docs) باز کنید. هرچه دسترسی به آن را برای تیم خود آسان‌تر کنید، بهتر است؛ به خصوص اگر آن‌ها مستقیماً در ایجاد پست‌های اینستاگرام نقش داشته باشند.

راهنمای سبک شما باید عناوین مقطعی با راهنمای طراحی اصلی داشته باشد (آن‌هایی که در زیر فهرست شده‌اند):

مثال‌هایی از آنچه که قصد دارید در پست‌های اینستاگرام خود قرار دهید را نیز، در راهنمای خود لحاظ کنید.

این راهنمای سبک برای کمک به هدایت طراحان و ویراستاران شبکه‌های اجتماعی برای تولید و پست کردن عکس‌های متفاوت اما با همان لحن و آرایش، ایجاد می‌شود. راهنمای سبک می‌تواند شامل تنظیم یک سری گزینه‌های مختلف باشد. مانند:

اندازه

پست کردن عکس‌هایی که اندازه و رزولوشن یکسانی دارند، به قابل تشخیص بودن عکس‌های برند کمک می‌کنند. حتی اگر در هنگام جستجو، بیرون از فید پروفایل (Profile Feed) پیدا شده باشند. با ارسال پیوستۀ عکس‌هایی که اندازه یکسانی دارند، باعث می‌شود پروفایل شما خوشایند به نظر برسد:

احتمالاً متوجه شده‌اید که استارباکس (Starbucks) عکس‌های خود را همواره با اندازه و کیفیت یکسانی ارسال می‌کند. هیچگاه عکس آنها، تار یا مبهم نیست.

فیلترها

فیلترها یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های اینستاگرام هستند که در شبکه‌های اجتماعی مختلف پخش شده‌اند. فیلترها به بهبود ظاهر عکس کمک می‌کنند؛ اما پروفایلی که در آن از 10 فیلتر مختلف استفاده شده‌است، ظاهر برند را متناقض نشان می‌دهد.

برای پرهیز از آن، برای عکس‌های خود 2 الی 3 فیلتر انتخاب کرده و همواره از همین فیلترها استفاده کنید. مانند کاری که عکاسی به نام مراد عثمان در هنگام عکسبرداری از همسرش در سری #FollowMeTo انجام داد:

ترکیب‌بندی

ترکیب‌بندی شامل این است که یک سوژه چگونه و در کجای عکس قرار می‌گیرد. همچنین اینکه در تعادل با فضای سفید، چه رنگ و پس‌زمینه‌ای وجود دارد.

زمانی که صحبت از عکاسی برای اینستاگرام می‌شود، توصیه می‌شود که از یک پس‌زمینه مینیمال با ۲ الی ۳ رنگ پایه استفاده کنید که به سوژه عکس اجازه دیده شدن می‌دهد. همچنین پیشنهاد می‌شود که سوژه عکس ۲ تا ۳ (rd) از کادر را دربر بگیرد.

برای اینکه متوجه شوید، خط شبکه (گریدلاین) گوشی خود را روشن کنید تا به شما کمک کند سوژه را به درستی در مرکز قرار دهید:

پالت رنگ

رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، ظاهر کلی و یکپارچگی پروفایل کسب‌وکار شما را تعیین می‌کنند. داشتن یک پالت رنگ تنظیم‌شده نه تنها در تمیز نگه داشتن پروفایل شما مفید است، بلکه می‌تواند به قابل تشخیص بودن عکس‌های شما در بیرون فید نیز، کمک کند.

اما چگونه متوجه می‌شوید چه رنگ‌هایی در فید اینستاگرام شما وجود دارند؟ ابزارهایی مانند ColorKuler را بررسی کنید که به مشخص کردن طرح رنگ فید اینستاگرام شما کمک می‌کند:

کپشن‌ها

در هر کپشن می‌توان تا 2200 کاراکتر استفاده کرد و به تیم شما اجازه می‌دهد تا خلاقیت خود را بکار گیرد. برخی تیم‌ها تصمیم می‌گیرند از ظرفتی کپشن به طور کامل استفاده کنند در حالی که برخی دیگر کلاً کپشن نمی‌نویسند. به طور کلی در نظر داشته باشید:

  • کپشن‌های اینستاگرام بعد از سه خط اول قبل از ورود به پست به طور کامل دیده نمی‌شوند (به شکل سه نقطه دیده می‌شود). بنابراین منظور خود را در ابتدا بیان کنید.
  • تحقیقات ما نشان داد که کپشن‌هایی با ۲۴۱ کاراکتر به بهترین شکل عمل می‌کنند.
  • کپشن خود را از هشتگ‌های تصادفی که برای محتوای شما معنایی ندارند، پرنکنید.

استانداردهای برند

آخرین چیزی که باید در راهنمای سبک اینستاگرام شما گنجانده شود این است که قصد دارید محصول شما چگونه نمایش داده شود و اینکه آیا لوگو باید در عکس‌های شما برجسته باشد یا خیر.

زمانی که صحبت از برندینگ در اینستاگرام می‌شود، بهترین کاری که تیم شما می‌تواند انجام دهد این است که کار خود را با ثبات انجام دهد. یعنی اگر قصد دارید لوگوی شما در گوشه سمت راست پایین عکس‌ها قرار بگیرد، همیشه باید آن جا باشد.

همچنین به این معنی است که اگر می‌خواهید از لوگو در تصاویر اینستاگرام خود استفاده کنید، این لوگو نباید ناقص باشد، تغییر پیدا کند یا جایگزین شود.

چه چیز دیگری باید در استانداردهای برند شما گنجانده شود؟ تیم شما می‌تواند تصمیم بگیرد که محصول شما فقط باید به شکلی خاص و یا با یک زاویه مشخص نمایش داده شود. این کار ممکن است کمی افراطی به نظر برسد، اما در ثابت نگه داشتن محتوای شما به شکل دیداری، کمک می‌کند.

مرحله هشتم: یک برنامه زمانی ثابت برای ارسال پست تنظیم کنید

یکی از بزرگ‌ترین ناراحتی‌های من، زمانی است که صفحه اینستاگرامم توسط عکس‌های پست شده از یک اکانت، بمباران می‌شود. فرد پیش خود می‌گوید که نه تنها فید خبری (نیوزفید) من را اشغال می‌کنید، بلکه نیازی به دیدن ۷۵ عکس از محصول شما هم ندارم.

بنابراین برنامه ارسال بهینه و متعادل که باعث آزار مخاطب نمی‌شود، چگونه است؟

براساس تحقیقات ما، بهتر است یک الی دو بار در هر روز در حدود ساعت ۸ – ۹ صبح و ۵ بعد از ظهر، پست ارسال کنیم:

در مورد ارسال خودکار به سایر کانال‌های اجتماعی نظری دارید؟

آیا می‌دانستید که می‌توانید پست‌های اینستاگرام خود را مستقیما در توئیتر و فیسبوک به اشتراک بگذارید؟ اما عکس‌های اینستاگرام خود را باید به کدام کانال ارسال کنید؟

فیسبوک بسیار بهتر از توئیتر است. چرا؟

فیسبوک برای طرفداران خود این امکان را فراهم می‌کند تا بدون نیاز به کلیک روی پست، آن را به طور کامل مشاهده کنید؛ در حالی که توئیتر می‌تواند کپشن‌ها را قطع کرده و لازم است که روی لینک کلیک کنید تا اپلیکیشن اینستاگرام باز شود.

مرحله نهم: پیگیری داده‌ها و تجزیه و تحلیل

از میان تمام پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، قابلیت‌های تجزیه و تحلیلی اینستاگرام بیشتر است. چهار معیار اصلی برای مشارکت وجود دارد که می توان آن‌ها را از طریق اینستاگرام پیگیری کرد:

  • لایک
  • کامنت
  • دسترسی
  • رشد فالوور

از آنجا که تجزیه و تحلیل درون برنامه‌ای آن هر هفته رفرش می‌شود، شما تنها می‌توانید آمار مربوط به یک هفته خود را مشاهده کنید:

همچنین می‌توانید کلیک خوری‌های وب‌سایت را از طریق تجزیه و تحلیل برنامه پی‌گیری کنید، اما اگر می‌خواهید به طور دقیق ببینید که چند نفر روی لینک موجود در پروفایل شما کلیک کرده‌اند، از ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) استفاده کنید. بدین منظور وارد حساب گوگل آنالیتیکس خود شده و به Acquisition > Social > Network Referrals بروید:

روی اینستاگرام کلیک کنید، و از آنجا شما می‌توانید ببینید که دنبال‌کنندگان شما چند دفعه روی لینک کلیک کرده و چه مدت در صفحه سایت مانده‌اند:

ساخت یک استراتژی درست، به تضمین موفقیت شما کمک خواهد کرد

می‌دانید که اینستاگرام یک کانال بسیار فعال است و گاهی اوقات با محتواهای متعدد لبریز می‌شود. به همین دلیل است که ایجاد یک استراتژی بازاریابی اینستاگرامی برای تیم خود به منظور کسب موفقیت در این شبکه اجتماعی، بسیار مهم است.

با دنبال کردن مراحل ذکر شده در بالا، در وقت و زمان تیم خود صرفه‌جویی کرده و به مخاطب خود همان محتوایی را ارائه خواهید کرد که مایلند مشاهده کنند.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *