دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه شروع به یادگیری دیجیتال مارکتینگ کنیم؟

30 لایک ارسال دیدگاه
مبانی دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی و به تبع آن دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی پیچیده است. چرا که قواعد، استراتژی‌ها و تدابیر کاری زیادی را در برمی گیرد.

اگر برای شما هم سوال است که از کجا و چطور یادگیری دیجیتال مارکتینگ را شروع کنید در این مقاله و منابعی که در آن ذکر شده جواب خود را خواهید یافت.

بیان برخی مبانی قابل درک در مورد چگونگی کار در دیجیتال مارکیتنگ با سختی هایی روبرو خواهد بود. یادگیری تجارت و بازاریابی ممکن است نیازمند سال‌ها تلاش بی وقفه و کسب مهارت در زمینه ای خاص و کاربردی (مثل استراتژی بازاریابی، کپی رایتینگ یا تجزیه و تحلیل داده ها) باشد.

موفقیت در هر کاری با پی ریزی‌های دقیق و مستحکم قابل دستیابی است. پس اگر شما هم به دنبال یادگیری هستید، اینجا بهترین مکان برای شماست.

این مقاله تمامی اطلاعات لازم را برای شروع مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ را در اختیارتان می‌گذارد. به این مطلب به عنوان 101 راهکار نهایی نگاه کنید که یک جمع بندی از تمامی آموزه هایی است که در کلاس درس یاد نخواهید گرفت.

در این مقاله تلاش بر این بوده تا مفاهیم پیچیده به مسائلی ساده و قابل فهم تبدیل شوند.

این صفحه را به علاقمندی های خود اضافه کنید و بقیه ی مطلب را مطالعه کنید. 

بازاریابی چیست؟

به زبان ساده، بازاریابی روشی برای جذب فعالیت های سودآور مشتریان است. در واقع بازاریابی، استراتژی ها و راهکارهایی را که سازمان ها برای وارد کردن محصولات و خدمات خود به بازار به کار می گیرند می‌سنجد و مخاطبین جامعه‌ی هدف را برای خرید کردن ترغیب می‌کند.

بازاریابی چیست؟ - اینفوگرافیک

مطلب پیشنهادی: چگونه کل فرآیند بازاریابی را در ۶ مرحله مستند کنیم؟

درک “آمیخته بازاریابی” و 4 مفهوم کلیدی در مارکتینگ

فارغ از تمام پیچیدگی‌ها، بازاریابی به حول محور 4 مفهوم کلیدی می گردد: محصول، قیمت، ترویج کالا و مکان. روش ها و مسیرهای کار ممکن است تغییر کنند، اما این 4 جزء از اجزاء اساسی مارکتینگ هستند و هرگز عوض نمی شوند.

در برخی تعاریف، تعداد اجزاء اساسی بیشتری (7 یا بیشتر) بیان شده است، اما برای شما همین 4 جز می تواند مشکل گشا باشد و مسیر را برای درک بهتر بازاریابی هموار کند.

آمیخته بازاریابی - 4P

محصول

محصول یعنی هر آنچه  که شرکت از انواع وسایل و یا خدمات ( مانند مشاوره، اشتراک و …) به فروش می رساند. از منظر بازاریابی موارد زیر باید تعیین شوند:

  • انواع محصولاتی که باید به فروش برسند، چه تعداد است؟ برای مثال، یک کارخانه ی تولید اتومبیل می تواند برای انواع متفاوتی از وسایل نقلیه برنامه ریزی کند (مثل ماشین های خانواده، شاسی بلند، کراس اوور و یا وانت).
  • بسته بندی محصولات یا نحوه ی ارائه ی آن ها باید چگونه باشد؟ در مثالی دیگر، فرض کنید که تولید کننده قصد دارد کفپوش خودرو بفروشد، این محصول باید در جعبه  باشد یا کیف؟؟ و یا نوع خاص دیگری از بسته بندی؟
  • خدمات دهی آن چگونه است؟ این مورد می تواند شامل ضمانت نامه، بازگشت کالا و … باشد.

بازاریابان حتی ممکن است در طراحی محصولات و مشخصات  محصول نقش داشته باشند.

اگر گروه بازاریابی با گروه تولید ارتباط مناسبی داشته باشد، فرایند فروش با موفقیت بیشتری پیش می رود.

قیمت

شاید فکر می‌کنید منظور از قیمت تنها این است: “هزینه‌ی پرداختی برای کالا یا خدمات چقدر است؟”

البته این جمله اشتباه نیست، اما کامل هم نیست.

قیمت، معنایی فراتر از هزینه‌ی یک کالا دارد.

اگر بازاریابی به اجرا درآوردن یک فعالیت سودآور است، پس قیمت باید در سطحی باشد که در بازار مورد تایید قرار بگیرد.

در اینجا به تعدادی از نکات بازاریابی در مورد قیمت می پردازیم:

  • نرخ بازار در رابطه با هر محصول چقدر است؟ آگاهی از پاسخ این سوال نیازمند تحلیل داده‌ها و تحقیقات رقابتی برای پیدا کردن عادلانه‌ترین قیمت یک محصول بر اساس هزینه های تولید و البته انتظارات مردم است.
  • زمان‌بندی تخفیف ها و اجرای آن ها باید چگونه باشد؟ آیا کالای مورد نظر باید در زمان های معینی از سال در حراج قرار بگیرد؟
  • آیا ارائه‌ی گزینه‌هایی به مشتریان برای پرداخت هزینه، منطقی است؟ برای مثال، یک نمایندگی فروش خودرو می تواند به جای دریافت کامل هزینه در یک مرحله، پیشنهادات مالی دیگری نظیر وام را در اختیار خریدار قرار بدهد.

ترویج کالا

اگر کالایی تولید شود اما مورد توجه کسی قرار نگیرد، گویی که از ابتدا وجود نداشته است.

در واقع اگر خریداری وجود نداشته باشد کالای شما فقط  فضا را اشغال کرده است. هر زمانی که کالایی تولید شود، باید تبلیغاتی صورت پذیرد که مردم آن را بشناسند.

  • چه شبکه هایی برای تبلیغات محصول استفاده می‌شوند؟ این شبکه ها می توانند به صورت اینترنتی و یا غیر اینترنتی باشند.
  • این کار کجا انجام می‌گیرد؟ به صورت آنلاین؟ به صورت غیر اینترنتی؟ در فروشگاه ها و یا رویدادها؟
  • برای ترویج و تبلیغ کالا و یا خدمات مورد نظر چه پیامی باید منتقل شود؟ چه عباراتی مخاطبان را از وجود این کالا آگاه می کند و آن ها را به خرید تشویق می‌کند؟

مکان

یک محصول باید در جای درستی قرار بگیرد تا مردم بتوانند آن را ببینند و خریداری کنند.

  • محصول کجا توزیع می شود؟ اینترنتی یا غیر اینترنتی؟
  • آیا این محصول برای مناطق خاصی طراحی شده است؟ برای مثال، اگر شما لباس های گرم می‌فروشید، پس نباید آن ها را در بندرعباس توزیع  کنید و بهتر است مناطق سردسیر را در لیست خود قرار دهید.

درک 10 حوزه ی کلیدی برای دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی اینترنتی)

اگر مدت زمان کوتاهی را به صورت اینترنتی برای تحقیق پیرامون بازاریابی صرف کنید، برای تمام انواع  بازاریابی منابعی را پیدا خواهید کرد. در اینجا تعدادی را که به کار شما بیشتر مرتبط هستند بیان می‌کنیم.

بازاریابی محتوایی (کانتنت مارکتینگ)

چند سال است که به طور پیوسته، تبلیغاتی در مورد محتوا ساخته می‌شود چرا که مردم ترجیح می دهند به آن ها کمک شود و اطلاعاتی در اختیارشان قرار بگیرد تا اینکه سوژه‌ی فروش یک کالا باشند و برایشان مزاحمتی ایجاد شود.

ایده‌ی اصلی در بازاریابی محتوایی این است که اطلاعاتی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد که برای آن ها کمک کننده باشد و مشکلاتشان را حل کند. با این کار سه هدف زیر قابل دستیابی می شوند:

  • مخاطب سازی
  • کسب اعتبار و قدرت نفوذ
  • پیشبرد فروش

“محتوای” بازاریابی محتوایی، گستره ی وسیعی را دربرمی‌گیرد. در ابتدا شاید به معنای محتوای وبلاگی و وب سایتی باشد، اما می‌تواند ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، ویدئو، کتاب های الکترونیکی و یا هر نوع دیگری از محتواهای دیجیتالی که در بازاریابی استفاده می‌شود را شامل شود.

بیشتر بدانید:

ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی)

وقتی مبحث تبدیل به میان می آید، بازده سرمایه گذاری هیچ روشی قابل قیاس با ایمیل مارکتینگ نیست. مطالعات مختلف، آمار و ارقام متفاوتی را نشان می‌دهند. اما به طور کلی این آمار پذیرفته شده است که این روش بازده سرمایه گذاری را بین 3800 تا 4200 درصد افزایش می دهد (یعنی به ازای هر دلاری که خرج می شود بین 38 تا 42 دلار سود حاصل می شود).

بیشتر بدانید:

بازاریابی شبکه های اجتماعی

دسترسی و بازدید رایگان شبکه های اجتماعی در برخی شبکه های معروف نظیر فیس بوک و توئیتر رو به کاهش است، اما بازاریابی شبکه های اجتماعی از این وضعیت مصون هستند. این روش برای شناساندن نام تجاری، گسترش جامعه‌ی هدف و نمایش محتوا و محصولات به مردم بسیار موثر است.

بیشتر بدانید:

بازاریابی ویدئویی

آیا می دانید که در هر دقیقه بیش از 40 ساعت ویدئو در یوتیوب بارگذاری می شود؟ آمار عجیب و غریبی است. و باید گفت که یوتیوب در جایگاه دومین موتور جستجوی اینترنتی قرار گرفته است ( گوگل که خود مالک یوتیوب است در اولین جایگاه می نشیند. یوتیوب حتی از ترکیب موتورهای جستجوی بینگ و یاهو هم بزرگتر است).

البته وبسایت های دیگری هم برای بارگذاری ویدئو وجود دارند که برای بازاریابان مناسب باشند. ویستیا، وبسایتی متناسب با استانداردهای صنعتی، و ویمئو مکانی برای بروز خلاقیت ها است، که برای بارگذاری ویدئو ایجاد شده اند.

علاوه بر این ها، ویدئوهای موجود در فیس بوک (و در برخی موارد حتی توئیتر) هم به طور چشمگیری اهمیت پیدا کرده‌اند.

بیشتر بدانید:

  • چگونه از طریق ویدئوهای فیس بوکی به درستی بازاریابی  کنید؟
  • چگونه برای یک ویدئو، متنی بنویسید که فروشی  100میلیون دلاری رقم بزند؟
  • چگونه یک استراتژی بازاریابی ویدئویی تبیین کنید تا بتواند مخاطب را با خود همراه کند؟

تبلیغات و پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

آیا هیچ وقت تبلیغاتی که در ابتدای نتایج جستجو می‌آیند را دیده‌اید؟ آن‌ها تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC هستند.

این نوع از تبلیغات به بازاریابان فرصتی می‌دهد که محصولات خود را به طور مستقیم به جستجو کننده‌ها بفروشند. البته با این روش به خوبی می‌توان نسبت میزان مخارج و میزان سود حاصل از تبلیغات را بررسی کرد.

بیشتر بدانید:

  • چگونه کمپین های PPC را در گوگل ادروردز مدیریت کنید؟
  • چطور بیشترین تبلیغات را در فیس بوک داشته باشید تا به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید؟

بهینه سازی موتور جستجو (سئو)

راه‌های بسیار محدودی وجود دارند که برای افزایش میزان بازدید وبسایت، بازدهی بیشتر از روش  بهینه سازی موتور جستجو داشته باشند.

سئو فرایندی است که در آن موضوعات چارچوب بندی می‌شوند و اعمال دیگری در مورد آن ها به اجرا در می‌آید که باعث بهبود رتبه‌ی سایت در موتور جستجو می‌شود که متعاقبا مخاطبینی که به محتوای سایت شما علاقه مند هستند برای ورود به آن  و خرید محصولاتتان هدایت می‌شوند.

بیشتر بدانید:

روابط عمومی

در روزگاری که ارتباطات مجموعه ای از روش های جذاب و نوین است، هنوز هم وجود روابطی در چارچوب های قدیمی برای بازاریابی بسیار موثر و مهم است. روابط عمومی، علمی پیرامون مدیریت روابط و ادراکات انسانی است که شما را قادر می‌سازد از حس مثبت مردم نسبت به نام تجاری خود آگاه شوید.

بیشتر بدانید:

  • چگونه یک برنامه ی روابط عمومی نوین ایجاد کنید که برای پروژه بازاریابی شما کارآمد باشد؟
  • چگونه بهترین بیانیه ی مطبوعاتی را بنویسید؟ همراه با 21 مثال و 7 الگو
  • چگونه از بازاریابی محتوایی کسب درآمد کنید؟ – جینی دیتریچ از Spin Sucks

بازاریابی تاثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ)

افرادی در جامعه حضور دارند که بسیار قابل اعتماد عموم مردم هستند، پس چرا تبلیغ محصولتان را به آنها نسپارید؟

مسئله ی مهم در اینفلوئنسر مارکتینگ این است که شما بدون داشتن یک جایگاه و یا صنعت خاص برای ارائه‌ی محصولات به مخاطبان، با افراد مشهور جامعه همکاری می‌کنید.

بیشتر بدانید:

تهیه‌ی یک استراتژی بازاریابی

در بازاریابی عوامل زیر اهمیت زیادی دارند: 

  • با چه کسانی قصد برقراری ارتباط را دارید؟
  • چه انتظاراتی از آن ها دارید؟
  • چگونه آن‌ها را به انجام فعالیت مورد نظرتان ترغیب می کنید؟
  • چگونه تاثیر بازاریابی را بر این فعالیت اندازه گیری می‌کنید؟

این ساختار با وجود اینکه ساده و قابل درک است در مرحله‌ی اجرایی با دشواری‌هایی همراه است. موفقیت با یک استراتژی قدرتمند شروع می شود، پس پرداختن به آن ضروری است. به برخی از آمارهایی که اهمیت این موضوع را آشکار کرده‌اند توجه کنید:

آمار تاثیر تدوین استراتژی بازاریابی بر موفقیت بازاریابی - اینفوگرافیک

بنابراین، چرا استراتژی تا این اندازه مهم است؟

به مفهوم بازاریابی مثل یک سفر نگاه کنید. شاید خیلی راحت می توانید سوار ماشین بشوید و بدون هیچ شناختی از مسیر سفر خود را آغاز کنید. اما در این حالت احتمالا تنها وقت و سوخت ماشین را هدر می‌دهید و در نهایت هم به جایی نمی‌رسید.

حال اگر نقشه راه را داشته باشید و کمی در مورد سفرتان فکر کرده باشید، می‌توانید بهترین استفاده را از زمان خود ببرید و سفر سودمندی را به پایان برسانید. این همان چیزی است که استراتژی به شما هدیه می‌کند، افق دیدی مناسب از هدف، تا بتوانید از زمان به درستی استفاده کنید و درک صحیحی از کاری که انجام می‌دهید داشته باشید.

خواندن این مطلب توصیه می‌شود:

چگونه با خلق یک استراتژی بازاریابی نتایج کار را تا 9360 درصد افزایش دهید

مخاطب خود را بشناسید

پیش از هرچیز، تمامی شرکت‌ها و موسسه‌ها برای خدمت رسانی به مشتری به وجود آمده‌اند. ساده به نظر می‌رسد. اما باید توجه داشته باشید که صحبت کردن در مورد  شناخت مشتری و مشکلات آنها بسیار ساده تر از انجام آن است.

خواندن این مطلب توصیه می‌شود:

چگونه مخاطبین مورد نظر خود را پیدا کنید و بهترین محتوا را برای برقراری ارتباط با آن‌ها خلق کنید.

از مخاطبینتان چه انتظاراتی دارید؟

بعد از اینکه مخاطب خود را شناختید، باید راهی پیدا کنید تا آن ها را به سمت خرید محصولتان پیش ببرید.

برای برخی از شرکت ها، این کار خیلی ساده است: قانع کردن یک مشتری برای برداشتن یک کالا و خرید آن در فروشگاه. اما کارهایی هست که مخاطبین باید انجام دهند، مثل پیوستن به لیست ایمیلی و یا دنبال کردن صفحه‌های اجتماعی شما. 

در برخی شرایط دیگر، برای مثال در مورد شرکت های ارائه دهنده‌ی خدمات، ممکن است بخواهید یک تماس آزمایشی داشته باشید و یا قبل از خرید مشاوره دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: در شش مرحله لینکی برای فراخوانی بنویسید ( همراه با الگو)

آشنا شدن با قیف بازاریابی

بعد از تشخیص نوع فعالیت‌هایی که ترجیح می‌دهید مخاطبین شما انجام دهند، خوب است که در مورد قیف بازاریابی هم بدانید.

قیف بازاریابی به شما کمک میکند تا رفتار مشتری را در طول فرایند خرید به تصویر بکشید. این فرایند از زمانی که شخص از وجود محصول شما (و یا از مشکلی که دارد) ناآگاه است آغاز می شود و با جستجو در مورد راهکارهای مختلف ادامه می‌یابد و در نهایت به مرحله‌ی خرید می‌رسد.

قیف بازاریابی چیست

راه‌های متفاوتی برای به تصویر کشیدن قیف بازاریابی وجود دارد، اما عموما جزئیات مراحل خرید یک مشتری را با مراحل زیر تشریح می‌کنند:

  • بالای قیف (TOFU): مشتری از وجود محصول و یا شرکت ناآگاه است.
  • میانه‌ی قیف (MOFU): مشتری در جستجوی محصول است.
  • پایین قیف (BOFU): مشتری آماده‌ی خرید است.

بیشتر بدانید: چگونه محتوای خود را بر اساس قیف بازاریابی سازمان دهی کنید تا میزان تبادل 69.77% افزایش پیدا کند؟

راهکارهای خود را تعیین کنید

یکی از بخش های یک استراتژی موثر محدود کردن روشها و راهکارهایی است که برای رسیدن به هدف استفاده می‌شوند. در ابتدا ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما در واقع همیشه تعداد گزینه‌های موجود، از تعداد گزینه های کارآمد بیشتر است.

پس ابتدا با کدام کاناهای بازاریابی شروع کنیم؟

طبق نظرسنجی‌ها از بیش از 1500 بازاریاب، محبوبترین انواع محتوا به شکل زیر است:

محبوب ترین فرمت انتشار محتوا

توجه کنید که مطالب وبلاگی، شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ به عنوان سه مورد برتر انتخاب شده اند. برای بسیار از شرکت هایی که بازاریابی محتوا می‌‌کنند، این سه گزینه بهترین انتخاب ها برای شروع هستند.

اما تعیین اینکه کدام یک بیشترین بازده را برای شما به عمل می‌آورد داستان متفاوتی دارد. شاید شما بازاریابی می‌کنید اما کارتان به طور خاص شامل بازاریابی محتوایی نمی‌شود. شاید هم در موقعیت یا صنعتی هستید که بازاریابی به معنای انجام اعمالی مثل حفظ شراکت، میزبانی در یک رویداد، یا یک بازاریابی به سبک سنتی (مثل استفاده از تبلیغات چاپی) باشد.

مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مخاطب خود را بشناسید: به چه افرادی باید دسترسی داشته باشید؟
  • کجا می توانید این افراد را پیدا کنید؟
  • به روش ها و مسیرهایی که می توانید به کمک آنها به جامعه ی مورد نظرتان دست پیدا کنید فکر کنید. کدام فعالیت بازاریابی شما را در زمان و مکان مناسب به اشخاص مناسب پیوند می‌دهد؟

جواب های مختلفی برای این سوال وجود دارد، و هر پاسخی که به آن بدهید دقیقا نقطه ی آغاز شما خواهد بود.

بیشتر بدانید: چگونه روش های بازاریابی را تعیین کنید؟

وقت آن است که وارد عمل شوید

زمانی که استراتژی خود را تعیین کردید باید آن را اجرا کنید.

برای این کار باید:

  • مهارت های لازم را داشته باشید. وقتی پی بردید که چه کاری انجام دهید، باید روش انجام آن را هم یاد بگیرید.
  • افراد مناسبی را برای کار پیدا کنید. کلید موفقیت قرار دادن افراد مناسب در جایگاه مناسب است.
  • از ابزارهای کارآمد بهره بگیرید. حرفه ای ها برای مقابله با مشکلاتشان همواره از بهترین راه حل استفاده می کنند.

مهارت های بازاریابی

مهارت های بازاریابی، توانمندی‌هایی است که یک بازاریاب بر اساس حوزه‌ی کاری به آن ها وابسته است.

در ادامه، برخی از این مهارت ها که در حوزه های مختلفی کاربرد دارد را بیان می‌کنیم:

  • ارتباطات کلامی: بازاریابی حول محور ارتباطات می‌چرخد، پس توانایی ابراز عقاید یک نکته‌ی کلیدی محسوب می شود.
  • نوشتن: در این مسیر شما از مهارت نوشتن به مراتب استفاده خواهید کرد، چه برای تولید محتوا و چه در ایمیل هایی که باید به مشتریان و مخاطبین خود ارسال کنید.
  • تحقیق و کاوش: هر چه جزئی تر، بهتر.
  • تجزیه و تحلیل: پی بردن به این مسئله که در نظر گرفتن روند تغییرات داده‌ها، امری ضروری است.

بیشتر بدانید: 48 مهارت ضروری بازاریابی که برای موفقیت در سال 2018 احتیاج دارید.

بخش های مختلف بازاریابی چگونه ساختاربندی می‌شوند؟

تشکیل یک گروه به وسعت شرکت، صنعت، بودجه و بسیاری از عوامل دیگر وابسته است. برخی از شرکت ها تنها با یک گروه فعالیت می کنند، در عین حال بعضی دیگر ممکن است تعدادی گروه بازاریابی داشته باشند که در بخش ها و واحدهای بازاریابی مختلف فعالیت می کنند.

بیشتر بدانید: چگونه برای موفقیت، بخش های نوینی را در بازاریابی سازماندهی کنید؟ 

ابزارهای بازاریابی معمولا چگونه ساخته می شوند؟

ابزارهایی که گروه‌های بازاریابی برای انجام کارشان استفاده می‌کنند به تاکتیک‌های به کار گرفته شده و شیوه اجرا شما وابسته است.

برخی از ابزارها که به طور معمول استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • ابزارهای مدیریت پروژه: مورد نیاز برای منظم ماندن گروه و حفظ پروژه در مسیر درست.
  • ابزار برنامه ریزی شبکه های اجتماعی: چرا که در مقیاس های بزرگ، برنامه ریزی به صورت دستی تقریبا غیر ممکن است.
  • تقویم های بازاریابی و ویراستاری: مورد استفاده برای تعیین ضرب الاجل ها و جزئیات زمان انتشار. 
  • پلت فرم های ایمیل مارکتینگ: حائز اهمیت برای مدیریت لیست های ایمیلی و ارسال خبرنامه ها.
  • پلت فرم های مدیریت بازاریابی: که برخی ابزارهای بیان شده را به همراه دارد و البته به همراه ابزارهای کاربردی دیگر.
  • ابزارهای تحلیلی: مورد استفاده برای سنجش عملکرد.
  • ابزارهای سئو: برای بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی، انجام جستجوهای رقابتی، دنبال کردن لینک های مرجع، جستجوی کلمات کلیدی و … .
  • ابزارهای اتوماسیون بازاریابی: قابل استفاده برای خودکارسازی فرایندهایی مثل ارسال ایمیل ها.
  • نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری: پلت فرم های قوی، اطلاعات مشتریان را ذخیره و ارتباطات را با مصرف کنندگان حفظ می‌کنند. 

بیشتر بدانید:  110 مورد از بهترین ابزارهای بازاریابی برای جعبه ی ابزار شما

درک سنجش و تحلیل

اگر شما توانایی سنجش فعالیت های بازاریابی خود را ندارید، پس احتمالا هیچ کاری نمی‌توانید بکنید.

هر فعالیتی که برای رسیدن به یک هدف انجام می‌شود باید معیار سنجش مناسبی داشته باشد.

بیشتر بدانید:

  • معیارهای ایمیل مارکتینگ: چگونه بر اساس مهمترین معیارها کار سنجش و گزارش را انجام دهید.
  • هر آنچه باید در مورد تحلیلهای اینستاگرام بدانید تا به هدف برسید.
  • ابزارهای تحلیلی شبکه های اجتماعی: چگونه بهترین ابزار مناسب خود را پیدا کنید؟

منابع افزونه‌ی آموزشی

جذاب ترین بخش بازاریابی این است که یادگیری شما هیچ پایانی ندارد. برای خود منابعی پیدا کنید و سعی کنید هر روز و یا حداقل هر هفته مطالب جدید یاد بگیرید.

جمع بندی

اطلاعات زیادی در این مطلب بیان شد. اکنون که شما اطلاعات مورد نیاز برای بازاریابی را چه به صورت ابتدایی در همین متن و چه به شکلی عمیق‌تر در مطالب پیشنهادی برای مطالعه‌ی بیشتر، دریافت کرده‌اید بیش از پیش آماده‌ی ادامه‌ی تحصیل و یادگیری در زمینه‌ی بازاریابی و توسعه‌ی کارتان هستید.

اگر به نظر شما چیزی از قلم افتاده است، ما را از آن آگاه کنید.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *