چگونه برای بودجه بازاریابی خود برنامه‌ریزی کنیم؟

32 لایک ارسال دیدگاه
بخش 7 از مجموع 15 قسمت سری آموزش استراتژی بازاریابی

بودجه بازاریابی ، درواقع نیروی محرک تیم شماست. پولی که سرمایه‌گذاری می‌شود، باید به پروژه‌های مناسب اختصاص داده شود.  بدین ترتیب تیم شما قادر است تا بهترین نتایج را برای شرکت، رقم بزند.

در این فصل، موارد زیر را خواهید آموخت:

  • نحوۀ محاسبۀ بودجه بازاریابی (براساس چهار چهارچوب اثبات‌شده)
  • نحوۀ همگام‌کردن بودجه بازاریابی با اهداف خود (و اثبات اینکه پول هزینه شده به شما برخواهد گشت)
  • نحوۀ دانستن بودجۀ قابل دسترس (و پرهیز از هزینه اضافی)

فهرست محتویات:

  • منظور از بودجه بازاریابی چیست؟
  • چرا بودجه بازاریابی اهمیت دارد؟
  • چگونه می‌توانید بودجه خود را با اهداف کسب‌ و کار خود، همگام کنید؟
  • 4 روش برای محاسبه بودجه بازاریابی
  • نحوۀ تنظیم بودجۀ هدف محور
  • سنجش هزینه دستیابی به هدف بازاریابی
  • پیدا کردن هزینه‌های اجرایی ماهیانه
  • محاسبه بودجه بازاریابی هدف محور ماهیانه
  • مثالی برای بودجه بازاریابی هدف محور

منظور از بودجه بازاریابی چیست؟

بودجه بازاریابی، مقدار پولی است که برای دستیابی به هدف بازاریابی خود به صورت برنامه‌ریزی شده، هزینه می‌کنید.

چرا بودجه بازاریابی اهمیت دارد؟

تیم شما با چندین پروژه سروکار دارد که باید اولویت‌بندی شوند. داشتن یک بودجه بازاریابی به تیم شما این امکان را می‌دهد که بتوانید بودجه خود را به پروژه‌هایی اختصاص دهید که بیش‌ترین تأثیر را بر روی شرکت شما می‌گذارند.

سه دلیل عمده برای حائز اهمیت بودن این موضوع وجود دارد:

۱. از آن استفاده کنید وگرنه آن را از دست خواهید داد. اگر نتوانید پولی که تیم شما نیاز دارد را فراهم کنید، توسط سازمان شما در جایی دیگر هزینه خواهد شد.

۲. ثابت کنید که پروژه‌های شما رشد موجب رشد شرکت می‌شوند. دانستن اینکه چقدر شما برای بازاریابی هزینه می‌کنید، می‌تواند تعیین دقیق‌تر میزان بازگشت سرمایه شما نیز، کمک کند.

۳. برای بودجه تخصیص‌داده‌شده خود دلیل بیاورید. زمانی که بخش مالی شرکت با همکاری مدیران بازاریابی، تعیین کند که چه میزان سرمایه‌گذاری برای سال آینده دارید، داشتن مدرکی مشخص از نیازمندی‌های شما می‌تواند به ساخت یک پرونده کمک کند و نشان دهد که تمام این پول قرار است در کجا هزینه شود.

چگونه می‌توانید بودجه خود را با اهداف کسب‌وکار خود، همگام کنید؟

دیگر گام بزرگ در بودجه بازاریابی شما، تلاش برای اختصاص دادن بودجه به پروژه‌های مناسب است که باعث می‌شود رشد کسب‌وکار شما 10 برابر شود.

پروژه‌های اولویت بالا نسبت به پروژه‌هایی که کمتر روی رشد شرکت تأثیر دارند، مستلزم بودجه بیشتری هستند.

برای مثال، فرض کنید که یکی از اهداف تجاری فراگیر شما در سال جاری، افزایش میزان ترافیک وب‌سایت شرکت باشد. منطقی است که بودجه بیشتری را به برای دستیابی به این هدف ارائه دهید.

برای انجام این کار، ابتدا با تیم خود صحبت کنید تا فهرستی از اهداف کلی بازاریابی که قرار است به بهبود درآمد شما کمک کنند، تهیه کنید.

سپس تصمیم بگیرید که کدام پروژه‌های بازاریابی، بیش‌ترین نقش را در رسیدن به آن اهداف، ایفا خواهند کرد.

پروژه‌های برتر، برای دریافت بودجه در الویت قرار می‌گیرند.

4 روش برای محاسبه بودجه بازاریابی

1. درصد از درآمد

این روش محاسبه بودجه بازاریابی از قدیم رواج داشته‌است. در این روش، اساساً درصدی از درآمد خود را برای هزینه کردن در بازاریابی کنار می‌گذارید؛ سپس پروژه‌های بازاریابی و ابزارهای خود را براساس بودجه، انتخاب می‌کنید.

اگر می‌خواهید این روش را امتحان کنید، در زیر چند توصیه آورده شده‌است:

  • کسب‌وکارهای نوپا (بین 1 تا 5 سال فعالیت) باید 12 الی 20% از درآمد خود را به بازاریابی اختصاص دهند.
  • کسب‌وکارهایی که بیشتر از 5 سال فعالیت دارند، 6 الی 12% از درآمد خود را به بازاریابی اختصاص می‌دهند.
  • کسب‌وکارهای B2B، 7 الی 8% از درآمد را برای بازاریابی هزینه می‌کنند.
  • کسب‌وکارهای B2C، 9% از درآمد خود را صرف بازاریابی می‌کنند.

اساساً فرمول بودجه بازاریابی برای روش درصد از درآمد چیزی شبیه به فرمول زیر است:

بودجه = کل درآمد × % مقدار اختصاص‌یافته به بازاریابی

مشکل اینجاست که این روش به هیچ وجه، استراتژی بازاریابی (اهداف، روش‌ها، پروژه‌ها و …) شما را، پوشش نمی‌دهد.

2. بالا-پایین

این روش شماست که چه مقدار پول هزینه کنید. همچنین، این یک روش مبتنی برای داده براساس اهدافی که قصد دارید روی آنها تأثیر بگذارید و نیز، پروژه‌هایی که برای دستیابی به آن اهداف برنامه‌ریزی می‌کنید، نمی‌باشد.

3. رقابت تطابق

این روش، در واقع روش چشم و هم‌چشمی کردن است و منجر به پرورش استراتژی بازاریابی نمی‌شود. با این روش، بودجه براساس روش و تاکتیک‌هایی که رقیب شما اجرا می‌کند، تعیین می‌شود.

برای مثال، رقیب شما یک وبلاگ راه‌اندازی می‌کند. بدین ترتیب شما نیز برنامه‌ریزی می‌کنید که راه‌اندازی یک وبلاگ چقدر برایتان هزینه دارد.

این روش برخلاف بسیاری از کارهایی که در طی این راهنمای استراتژی بازاریابی تکمیل شده‌اند، همچنان ادامه دارد.

4. هدف محور

این روش در ابتدا مستلزم تعیین اهداف است. سپس باید بودجه خود را براساس نیازمندی‌های اهداف خود مشخص کنید.

این بهترین روش برای تنظیم یک مقدار بودجه واقع‌گرایانه است که به شما در رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند.

فرمول آن به شکل زیر است:

بودجه بازاریابی ماهیانه = (هزینه دستیابی به اهداف بازاریابی × تعداد اهداف) + هزینه‌های اجرایی بازاریابی

نحوۀ تنظیم بودجه بازاریابی هدف محور

تعیین هزینه دستیابی به هدف

برای رسیدن به یک هدف چقدر هزینه می‌کنید؟

در اینجا چند روش برای محاسبه این هزینه آورده شده‌است. یکی را انتخاب کنید:

روش قطعه متوسط

برای مثال، برآورد می‌کنید که تولید قطعه متوسط محتوا چقدر هزینه برمی‌دارد و آن را با توجه به نتایج حاصله، تقسیم می‌کنید.

هزینه دستیابی به هدف بازاریابی = هزینه قطعه متوسط محتوا / تعداد موفقیت در رسیدن به هدف

برای مثال، فرض کنید که تیم بازاریابی یک شرکت نرم افزار بازاریابی برای تولید قطعه متوسط محتوا به صورت زیر هزینه می‌کند:

  • 4 ساعت نوشتن محتوا – ساعتی 25 دلار
  • 1 ساعت طراحی محتوا – ساعتی 25 دلار
  • 1 ساعت ترویج محتوا در شبکه اجتماعی – ساعتی 25 دلار
  • 30 دقیقه ترویج محتوا توسط ایمیل – ساعتی 25 دلار
  • 30 دقیقه نوشتن تبلیغات برای ترویج محتوا – ساعتی 25 دلار
  • 100 دلار هزینه برای تبلیغات پولی

آنها، گزارش سفارشی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics Custom Report) را برای تعیین بخشی متوسط از محتوا که 20 بار در رسیدن به هدف موفق بود، بکار گرفتند:

فرمول هزینه دستیابی به هدف بازاریابی در این مثال به شکل زیر است:

(4 × $25) + (1 × $25) + (1 × $25) + (.5 × $25) + (.5 × $25) + $100) / 20 = $13.75

یعنی هزینه دستیابی به هدف برای مثال 13.75 دلار است. به عبارت دیگر، برای هر بار رسیدن به هدف، 13.75 دلار هزینه می‌شود.

شما نیز می‌توانید میانگین هزینه چند قطعه را با توجه موفقیت در هدف، برای محاسبه هزینه دستیابی به هدف دقیق‌تر، مشخص کنید.

روش اضافه کاری

اگر روش قطعه متوسط برایتان کمی دشوار به نظر می‌رسد، این روش کمی ساده‌تر است:

هزینه دستیابی به هدف بازاریابی = هزینه بازاریابی / تعداد دفعات موفقیت در رسیدن به هدف

این روش نیز شبیه روش قبلی به نظر می‌رسد؟ بسیار خب، اجازه دهید با ذکر یک مثال تفاوت آنها را بیان کنیم.

فرض کنید که در ماه گذشته، همان شرکت مقادیر زیر را برای بازاریابی خود هزینه کرده‌است:

  • 4400 دلار پرداخت حقوق
  • 4400 دلار پرداخت حقوق
  • 4400 دلار پرداخت حقوق
  • 4400 دلار پرداخت حقوق
  • 10000 دلار تبلیغات پولی

در این ماه، 1400 بار در رسیدن به هدف خود موفق بوده است. پس هزینه برای دستیابی به هر هدف، 11.60 دلار می‌شود:

$4,400 + $4,400 + $4,400 + $4,400 + $10,000 / 2,000 = $11.60

می‌توانید برای محاسبه دقیق‌تر، بازه زمانی خود را بیشتر از یک ماه در نظر بگیرید.

هزینه‌ اجرایی بازاریابی ماهیانه خود را مشخص کنید

این هزینه‌ها، پولی است که به طور ماهیانه برای بازاریابی خود مصرف می‌کنید:

  • ابزارهای بازاریابی
  • خدمات هاستیگ
  • دامنه
  • گواهی‌نامه‌های امنیتی SSL
  • آموزش تیم (دوره، کتاب و …)
  • عضویت در سازمان‌های حرفه‌ای
  • تم‌های پولی وردپرس
  • مخارج تبلیغات
  • حقوق کارکنان
  • غیره

برای مثال، فرض کنید که هزینه‌های ماهیانه همان شرکت نرم افزاری به صورت زیر است:

  • 6$ برای گواهی‌نامه امنیتی SSL از Network Solutions
  • 10$ برای دامنه .com
  • 15$ برای هاست Bluehost
  • 60$ برای تقویم بازاریابی CoSchedule
  • 99$ برای سوشال لیسنینگ (Social Listening)
  • 399$ برای کلیدواژه AHREF و سئو
  • 50$ کمک هزینه یادگیری × 4
  • 35$ برای عضویت در انجمن بازاریابان آمریکا × 4
  • 4400$ حقوق کارکنان × 3
  •   10000$ تبلیغات

بنابراین هزینه ماهیانه ، 529/28$ می‌باشد.

$6 + $10 + $15 + $60 + $99 + $399 + ($50 × 4) + ($35 × 4) + ($4,400 × 4) + $10,000 = $28,529

آنها برای حفظ فعالیت بازاریابی خود، ماهیانه 529/28$ هزینه می‌کنند.

بودجه بازاریابی هدف محور ماهیانه خود را محاسبه کنید

شما اهداف بازاریابی ماهانه را در بخش چگونه اهداف بازاریابی خود را مشخص کنیم از این راهنمای استراتژی بازاریابی، تعیین و اجرا کرده‌اید.

زبانه (تب) بودجه بازاریابی در الگوی استراتژی بازاریابی شما، به طور خودکار اهداف ماهیانه شما را از تب پی‌گیری هدفی که در چگونه اهداف بازاریابی خود را مشخص کنیم تنظیم کرده‌اید، به سمت خود می‌کشد.

هزینه دستیابی به هدف بازاریابی خود را، در خانه‌های منظور از ‌“تاکتیک بازاریابی چیست” و هزینه‌های اجرایی بازاریابی در این بخش را در تب بودجه بازاریابی، وارد کنید.

Marketing Budget Goal Driven Marketing Strategy

از اینجا به بعد، صفحه گسترده به طور خودکار بودجه‌های ماهانه هدفتان را برای کل سال با این فرمول محاسبه می‌کند:

بودجه بازاریابی ماهیانه = (هزینه دستیابی به هدف × تعداد اهداف بازاریابی) + هزینه‌های اجرایی

مثالی برای بودجه بازاریابی هدف محور

بخش آخر را نیز با مثالی از همان شرکت نرم افزاری به پایان می‌رسانیم.

هزینه دستیابی به هدف:

مقدار پولی که برای یک بار موفقیت در رسیدن به هدف هزینه می‌شود.

(4 ساعت × $25 ساعتی) + (1 ساعت × $25 ساعتی) + (1 ساعت × $25 ساعتی) + (.5 ساعت × $25 ساعتی) + (.5 ساعت × $25 ساعتی) + $100 تبلیغات) / 20 بار رسیدن به هدف = $13.75 هزینه دستیابی به هدف

هزینه اجرایی بازاریابی:

مقدار پولی که هر ماه صرف موفقیت کلی در هدف می‌شود.

6$ برای گواهی‌نامه امنیتی SSL +10$ برای دامنه .com  + 15$ برای هاست Bluehost + 60$ برای تقویم بازاریابی CoSchedule + 99$ برای سوشال لیسنینگ (Social Listening) + 399$ برای کلیدواژه AHREF و سئو + (50$ کمک هزینه یادگیری × 4) + (35$ برای عضویت در انجمن بازاریابان آمریکا × 4) + 4400$ حقوق کارکنان × 3 + 10000$ تبلیغات = 529/28$ هزینه اجرا

هدف بازاریابی:

تعداد موفقیت در رسیدن به هدف مورد انتظار در هر ماه.

(6,000 هدف نهایی – 600 هدف اولیه) × (1 تعداد ماه / 12 ماه‌های گذرانده شده برای رسیدن به هدف)^ 2 فرض + 600 هدف اولیه = 638 هدف            موفیقت در هدف برای ماه ژانویه

بودجه بازاریابی هدف محور:

هزینه کل ماهیانه برای دستیابی به هدف.

($13.75 هزینه دستیابی به هدف بازاریابی × 638 موفقیت در رسیدن به هدف برای ماه ژانویه) + $28,529 هزینه‌های اجرایی = $37,294.63 بودجه بازاریابی در ماه ژانویه

در این مثال، بودجه ماه ژانویه محاسبه شد. همین فرمول برای کل ماه‌های سال قابل اجرا می‌باشد.

تب بودجه بازاریابی در صفحه گسترده الگوی استراتژی بازاریابی رایگان شما، این محاسبات را به طور خود کار برای ماه و سال، انجام می‌دهد.

بنابراین می‌توانید هرماه از همین فرمول برای محاسبه بودجه استفاده کنید. اگر بازه زمانی هدف شما 12 ماه است، می‌توانید تمام این ماه‌ها را کنار هم قرار دهید تا بودجه سالانه خود را مشخص کنید.

چگونه بیش از مقدار بودجه هزینه نکنیم

فرض کنید پروژه شما مشخص و بودجه اختصاص داده شد. حال متوجه می‌شوید که یکی از پروژه‌های شما ممکن است فراتر از بودجه هزینه بردارد. راه‌های برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد.

به طور دقیق تخمین بزنید که پروژه شما چقدر هزینه برمی‌دارد

بزرگ‌ترین گام برای اجتناب از هزینه اضافی، تخمین دقیق هزینه پروژه است. دو روش برای این کار وجود دارد:

۱. اگر پروژه، تکراری از پروژه‌های سال گذشته است، ببینید که چقدر برای اتمام آن هزینه شده‌است. با توجه به مبلغی که در سال گذشته خرج کردید، هزینه پروژه را برآورد کنید.

۲. اگر پروژه جدید است، هر بخش از پروژه را بررسی کنید و ببینید برای تکمیل آن چه مقدار هزینه می‌شود. سپس از اطلاعات بدست آمده برای پیدا کردن فرمول هزینه کلی پروژه استفاده کنید.

تمام مدت حواستان باشد که پول شما کجا هزینه می‌شود

اگر تیم بازاریابی شما تصمیم گرفت 15 دلار برای تبلیغات فیسبوک بپردازد، سریعاً آن را یادداشت کنید. مهم نیست که این هزینه در الگوی خود یادداشت می‌کنید یا یک سند جداگانه؛ مهم این است که نباید حتی از این خریدهای کوچک هم غافل شوید.

همواره روی هزینه‌های خود نظارت داشته باشید

تبریک! شما بودجه بازاریابی خود را تنظیم کردید! اکنون که که بودجه‌های ماهیانه خود را مشخص کرده‌اید،  زمان آن رسیده است که پروژ‌ه‌های الویت بالای خود را برای اجرا در اختیار تیم خود قرار دهید.

قدم به قدم تا استراتژی بازاریابی موفققدم قبلی: منظور از ‌تاکتیک بازاریابی چیست؟قدم بعدی: چگونه استراتژی جایگاه یابی برای برندمان ایجاد کنیم

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *