چگونه فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی را توسعه دهیم

24 لایک ارسال دیدگاه
بخش 10 از مجموع 15 قسمت سری آموزش استراتژی بازاریابی

چه اتفاقی رخ می‌داد اگر می‌توانستید کارهای خود را سازماندهی کرده، از زمان خود به طور مؤثرتر استفاده کرده و همیشه روی پروژه‌های مناسب تمرکز کنید؟

شما می‌توانید جادوگری در بازاریابی باشید. البته برای تبدیل شدن به این جادوگر، باید فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی خود را بهبود بخشید.

summit2

از بخت خوب شما، ما می‌توانیم در این راه به شما کمک کنیم:
قصد داریم فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی یک شرکت نرم افزاربازاریابی را با شما به اشتراک بگذاریم. و اینکه چطور می‌توانید:

  • شکاف‌های گمشدۀ موجود در فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی خود را پیدا کنید تا محتوایی را برنامه‌ریزی کنید که نتایج بهتری حاصل کند.
  • پروژه‌های مناسب را اولویت‌بندی و سازماندهی کنید که تیم بازاریابی شما را به یک تولیدکننده درآمد اثبات‌شده تبدیل می‌کند.
  • با حذف پروژه‌هایی که رشدهای قابل اندازه‌گیری حاصل نمی‌کنند از فهرست کاری خود، بسیار اثربخش‌تر به کار خود ادامه دهید.

امروز چگونگی انجام تمام اینها را خواهید آموخت. برای تبدیل شدن به یک جادوگر برنامه‌ریزی بازاریابی آماده شوید.

فهرست محتویات:

  • منظور از فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی چیست؟
  • چرا داشتن جلسه فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی ، مهم است؟
  • به منظور اولویت‌بندی بهترین پروژه‌ها، زمانی برای جلسۀ نقشه‌راه بازاریابی تعیین کنید
  • برای 6 ماه و 4 هفتۀ آینده، برنامه‌ریزی بازاریابی خود را پایه‌ریزی کنید

منظور از فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی چیست؟

یک فرآیند آگاهانه و قابل تکرار برای تعیین پروژه‌های بازاریابی، کمپین‌ها و روش‌های سطح بالایی که در یک سازمان اجرا خواهد شد.

چرا داشتن جلسه فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی ، مهم است؟

سابقاً به شما گفتیم که به یک برنامه یا استراتژی بازاریابی مکتوب نیاز دارید.

خبر خوب این است که مکتوب کردن برنامه یا استراتژی، کاری آسان است.

قبل از مکتوب کردن، با استراتژی، ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی سروکار داریم. و این چیزی است که قرار است بیاموزید.

با یک تعریف شروع می‌کنیم:

فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی فرصت‌های رشد 10 برابری را شناسایی کرده، آنها را اولویت‌بندی کرده و موانع پیش از شروع پروژه‌ها را حذف می‌کند.

اینگونه تفکر کنید:

کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی، به شما در اولویت‌بندی کارهایی که باید انجام دهید، کمک می‌کند.

اولین نقطه شروع، ایجاد یک انبار محصول، مطابق با روش‌های مدیریت پروژه سریع است.

برای بازاریابان، این به معنای ایجاد فهرستی از پروژه‌های بازاریابی است که از رشد زیاد تا کم، اولویت‌بندی شده‌اند. بدین ترتیب خواهید دانست که از آغاز تا پایان، کدام پروژه‌ها را باید انجام دهید.

بهترین روشی که ما برای ایجاد این فهرست اولویت‌بندی پیدا کردیم، روی کار آوردن زودهنگام تیم است.

جیک نپ، جان زراتسکی، و برادن کویتز، در کتاب Sprint خود پیشنهاد می‌کنند که با مسئولیت دادن بیشتر به اعضای تیم در برنامه‌ریزی اولیه، آن‌ها در پروژه‌های شما بهتر عمل خواهند کرد:

با درخواست از افراد برای ورودی زود هنگام در این فرآیند، حس سرمایه‌گذاری در نتیجه را به آنها القا می‌کنید. بعدها زمانی که اجرای راه‌حل‌های موفق خود را شروع می‌کنید، متخصصانی که وارد کار کرده‌اید، جزو بزرگ‌ترین حامیان شما خواهند بود.

شرکت نرم افزاربازاریابی نیز برای ایجاد نقشه راه پروژه‌ها همین روش را اجرا کرده است و آن را به شدت توصیه می‌کنیم.

آنها فرایندی را توسعه داده‌ اند که نام آن را جلسۀ نقشۀ راه گذاشتند. این یک جلسه تیمی کامل با مجموعه‌ای از روش‌ها برای رسیدن به ایده‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها در فهرست نیازمندی‌های پروژه‌های شماست.

این فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی را می‌توانید در یک روز انجام داده (که ما نیز توصیه می‌کنیم به سرعت تصمیم بگیرید و سپس شروع به کار کنید)، یا می‌توانید آن‌ را در طول یک هفته یا حتی بیشتر انجام دهید. توصیه‌های زیادی در مورد کارهای تیمی وجود دارد، اما این روش‌ها برای بازاریاب‌هایی که تنهایی کار می‌کنند نیز، مؤثر هستند.

(برخی افراد کمپانی گوگل معتقد هستند که شما می‌توانید نمونه اولیۀ یک پروژه بزرگ را در عرض 5 روز بسازید. پس مطمئنم که آن‌ها از اینکه ببینند شما برای برنامه‌ریزی یکجای همه چیز چه کاری می‌توانید انجام دهید، هیجان‌زده خواهند شد).

به منظور اولویت‌بندی بهترین پروژه‌ها، زمانی برای جلسۀ نقشه‌راه بازاریابی تعیین کنید

هدف از جلسۀ نقشه راه بازاریابی، توسعه یک فهرست اولویت‌بندی پروژه و چشم‌اندازی برای اتفاقات چهار هفته، شش و دوازده ماه پیش رو است:

۱. چهار هفته: تفسیر جزئیات و طرح کامل از چیزی که بی‌درنگ بعد از جلسۀ نقشه راه، ایجاد می‌کنید.

۲. شش ماه: برنامه‌ای متمرکز برای چشم‌انداز سال خود.

3. دوزاده ماه: چشم‌انداز بلندمدت شما که به این پرسش پاسخ می‌دهد: «جهان به خاطر کاری که انجام دادیم، چه تغییر کرده‌است؟»

ممکن است درخواست دشواری به نظر برسد. اما ارائه اطلاعات به اعضای تیم خود برای اینکه دقیقاً بدانند این جلسه در مورد برنامه‌ریزی پروژه‌هایی است که نتایج قابل‌اندازه‌گیری به همراه خواهد داشت، به آن‌ها کمک خواهد کرد تا با برنامه‌های شما بیشتر انس بگیرند. بدین ترتیب زمانی که پروژه‌های خود را شروع می‌کنید، آن‌ها با تمام توان به شما کمک خواهند کرد.

از این جا به بعد، باید اقلامی را مهیا کنید تا جلسه نقشۀ راه بازاریابی موفقیت‌آمیز داشته باشید:

  • قوانین را تعریف کنید: در صورتی که شرکت‌کنندگان ۱۰۰ درصد در نتیجه اثر نداشته باشند، جلسات بی‌معنی هستند. با گفتن این هدف، به آن‌ها کمک کنید آماده شوند. به آن‌ها بگویید که تمام عوامل حواس‌پرتی را از خود دور کرده، و به جای جزئیات کوچک روی ایده‌های بزرگ تمرکز کنند.
  • برای همکاری آماده شوید: برای خودتان چک لیستی از ابزارهایی که برای هدایت یک جلسه جمع‌آوری ایده موفق نیاز دارید، آماده کنید. این چک لیست احتمالا شامل تخته وایت‌برد، برگه یادداشت چسب‌دار، برچسب، ماژیک وایت‌برد، چسب نواری، کرنومتر، غذا و نوشیدنی سالم، و هر چیز دیگری مانند پروژکتور و سیم‌رابط است که ممکن است برای این جلسات، لازم باشند.
  • جلسه را در خارج از اداره برگزار کنید: برگزار کردن جلسه در خارج از محل کار، بهتر است. جایی با فضای خلاقانه پیدا کرده و همه را به ناهار دعوت کنید. القای حسی خاص به افراد حاضر در جلسه، منجر به پیدایش ایده‌های خاص می‌شود.

نکات کلیدی:

۱. روزی را مشخص کنید که تیم شما بتواند در یک جلسۀ نقشۀ راه بازاریابی، حضور پیدا کند.

۲. یک اتاق کنفرانس در کتابخانه، کافی‌شاپ یا هر جایی خارج از مکانی که همیشه کار می‌کنید، رزرو کنید.

۳. با یک رستوران خوب در نزدیکی خود صحبت کرده تا غذای شما را تأمین کند (می‌توانید از تهیه غذا {کترینگ} هم استفاده کنید). تغییر محیط، پیاده‌روی و امتحان کردن چیزهای جدید همگی باعث افزایش خلاقیت می‌شوند.

۴. آیتم‌هایی که برای یک جلسه موفق نیاز دارید را جمع‌آوری کنید (به خاطر داشته باشید که چک لیستی در دستور کار جلسه شما وجود دارد).

۵. با دادن دعوتنامه‌ای که اعضای تیم را هیجان‌زده کند، آنها را به جلسه دعوت کنید.

مثالی برای متن دعوتنامه در اینجا آورده شده‌است:

سلام دوستان!

برای یک روز فوق‌العاده هیجان‌انگیز آماده شوید تا در راستای دیدگاهی برای بازاریابی سال آینده، به ما در برنامه‌ریزی شش ماه آتی پروژه کمک کنید.

روز ـــــ به صرف ناهار در رستوران ــــــ واقع در ــــــــ منتظر شما هستیم.

سوال مطرح در جلسه این است: بزرگ‌ترین فرصت‌های ما برای افزایش رشد کمپانی در سال آینده چیست؟

این موضوع مهم، اساس گفتگوی ما در طول روز خواهد بود. بنابراین تمام حواس خود را بکار گرفته و روی نتایج بزرگ تمرکز کنید.

جلسه خود را با تعریف اهداف 4-6-12 در صبح شروع کرده، سپس برای صرف ناهار وقفه ایجاد کنید و بعد، با جمع‌آوری ایده و اولویت‌بندی پروژه‌های مربوط به این اهداف، جلسه را به اتمام برسانید.

در اینجا نحوۀ انجام این کار آورده شده‌است:

یخ مجلس را آب کنید (10 دقیقه)

زمانی که کار به درستی انجام شود، می‌توانید کل تیم خود را در یک حالت مشارکتی و خلاقانه به کار بگیرید تا جلسه نقشه راه بازاریابی خود را با تمرکز بر نوآوری، آغاز کنید.

روشی که در گذشته از آن استفاده کردیم این است که همه را به گروه‌های کوچک دو یا سه نفره تقسیم کنید. سپس از آنها بپرسید:

با یک آجر چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

پاسخ‌های متفاوتی خواهید شنید، مثلاً:

از آن‌ها برای ساختن خانه استفاده می‌کنم!

می‌توان به عنوان جک ماشین استفاده کرد!

تعدادی را در حمام یا توالت می‌گذارم تا قد فرزندانم به جای دست شستن برسد!

خواهید دید که ایده‌های غیر متعارف شروع به ظاهرشدن کرده و تیم‌ها شروع به هم‌کاری خواهند کرد (این دقیقا همان چیزی است که نیاز دارید). به علاوه، شما از این گروه‌های کوچک برای اجرای آسان روش‌های ناگهانی در طول روز استفاده خواهید کرد.

نکات کلیدی:

۱. با یادآوری قوانین شروع کنید. گوشی‌های موبایل و لب تاپ را خاموش کرده و آن‌ها را از دید خارج کنید.

۲. بگذارید آن‌ها بدانند که هدف از این جلسه، تعیین چشم‌انداز شما برای سال آتی و برنامه‌ریزی پروژه‌ها برای شش ماه آینده است.

۳. بین افراد صمیمت ایجاد کرده و آنها را در گروه‌های کوچک تقسیم‌بندی کنید.

نکته: برخی مردم باور ندارند که جلسات جمع‌آوری ایده، کارساز هستند. اگر این مورد برای تیم شما نیز پیش آمد، گروه‌بندی انجام ندهید و هر فرد برای خودش باشد. خواهید دید که همۀ این روش‌ها همچنان کارساز خواهند بود.

نقشه خود را ترسیم کرده و مقصد را پیدا کنید (50 دقیقه)

حتماً تاکنون انواع مختلفی محتوا را منتشر کرده‌اید. بهتر است از قبل آماده شده و با علم بر اینکه که آن محتوا در کجای قیف بازاریابی شما قرار می‌گیرد، به جلسه بیایید. بدین ترتیب شکاف ایجاد شده که منجر به از دست رفتن ترافیک، فالوورها، مشترکین و مشتریان احتمالی شده‌اند را، پیدا خواهید کرد.

قدم اول، ترسیم قیف بازاریابی است. چه مراحلی برای رسیدن به چشم‌اندازهایی که در نهایت به مشتری تبدیل می‌شوند، وجود دارد؟

شما به دنبال قیف آگاهی، علاقه، اشتیاق و اقدام که در مفهوم بازاریابی سنتی وجود دارند، نیستید. شما به دنبال نقشه‌ای از این فرآیند هستید که یک مشتری معمولی ممکن است هنگام تجربه برند شما، از آن عبور کند.

هر مرحلۀ بزرگ از این نقشه، شامل زیر-مراحلی است که باید برای کمک به تبدیل خوانندگان محتوا به مشتری، انجام شوند.

نکته این است که در مورد محتوایی که مخاطب نیاز دارد فکر کنید تا شما را بشناسند و دوست داشته باشند و همچنین به شما اعتماد کنند. هنگامی که موفق شوید آنها را متوجه سازید که می‌توانید بزرگترین چالش‌هایشان را برطرف کنید، در فروش موفق خواهید بود.

این روش برای شناسایی آن نواحی که خالی از محتوای مورد نیاز مخاطب است، مفید می‌باشد.

حالا که پس‌زمینه را می‌شناسید، به گروه‌های کوچکی که ابتدای جلسه شکل دادید، بگویید یک قیف بازاریابی ایجاد کنند. سپس به هر تیم پنج دقیقه فرصت دهید تا قیف خود را ارائه دهد.

شباهت‌های این قیف‌ها بزرگترین نواحی فرصت را یادداشت کرده، و یک قیف واحد روی تخته وایت‌برد، ترسیم کنید. از تیم خود بپرسید:

بزرگ‌ترین فرصت برای رشد 10 برابری، در کجای این نقشه قرار دارد؟

اگر توضیحی برای رشد ۱۰ برابری نیاز دارید، به تعاریف زیر دقت کنید:

  • رشد ۱۰ درصدی، این است که شما می‌توانید برای انجام کاری که بهتر انجام می‌دهید، بهینه‌سازی‌های اندکی اعمال کنید.
  • رشد ۱۰ برابری شامل حرکات پرمخاطره‌ای است که ممکن است قبلاً انجام نداده باشید اما این فرصت را داشته باشید که نتایج مثبت خود را دو برابر، سه برابر یا حتی چهار برابر کنید. اینها ایده‌های بزرگی وجود دارند که باعث می‌شوند اینگونه به نظر برسد که انگار بقیه کمپانی‌های صنعت شما تلاشی نمی‌کنند.

روی تخته وایت‌برد خود، دور این ناحیه را با بزرگ‌ترین فرصت برای رشد دایره کشیده و به سمت تعریف دیدگاه خود در مورد این که چگونه برا آن شکاف قیف بازاریابی خود مسلط خواهید شد، حرکت کنید.

نکات کلیدی:

۱. کمی قبل از جلسه، قیف بازاریابی خود را بررسی کنید. از خودتان بپرسید: مشتریان ما چه مراحلی را از آگاهی تا خرید و نگهداری طی می‌کنند؟

۲. در جلسه، ۱۰ دقیقه وقت بگذارید و افراد به گروه‌های کوچکی تقسیم کنید تا قیف‌های بازاریابی ایجاد کرده و در لایه دوم (پیام‌ها و داستان‌ها) را اضافه کنید. سپس افراد یافته‌های خود را به گروه ارائه می‌دهد و شما یادداشت برداری می‌کنید.

۳. نقشه ایده‌آل پیشنهادی هر گروه را روی تخته وایت‌برد ترسیم کنید.

۴. از تیم خود بپرسید: « بزرگ‌ترین فرصت برای رشد 10 برابری، در کجای این نقشه قرار دارد؟». به هر فرد یک برچسب بدهید و به آن‌ها بگویید برچسب‌ها را در جایی که فکر می‌کنند بزرگ‌ترین فرصت است، قرار دهند (این کار به اعضای کم‌حرف تیم کمک می‌کند تا به اندازه سایر افراد، مشارکت داشته باشند). دور ناحیه‌ای که بیشتر برچسب می‌خورد به عنوان ناحیه تمرکز خود، دایره بکشید.

نکته: چیزی به عنوان یک قیف بازاریابی واحد وجود ندارد. بعید به نظر می‌رسد که ویزیتور تمام مراحل را در یک جلسه رد کرده و تبدیل به یک مشتری کند.

اندرو دیویس، این موضوع را با جزئیات توضیح می‌دهد:

با این حال، این روش برای اشاره به نیازهای مختلف پیام‌رسانی به مخاطب متفاوت، مفید است.

این موضوع در مورد پیام‌ها و داستان‌هایی است که مخاطب نیاز دارد؛ نه انواع پروژه‌ها و محتوایی که می‌توانید ایجاد کنید. برخی از مخاطبین شما به داستان‌های خاصی در نقاط مختلف قیف شما نیاز ندارند. اما هر چه بیشتر تعداد این نقاط در نقشه بیشتر باشد، احتمال اینکه در معرض مجموعه‌ متنوعی از نیازمندی‌ها قرار گیرید، بیشتر است.

هدف بزرگ، دشوار و بلندپروازانه (BHAG) خود را تعریف کنید (40 دقیقه)

مرحله بعدی در جلسه نقشه راه بازاریابی شما، کار کردن روی چشم‌انداز چیزی است که قصد دارید در طی سال بعد انجام دهید.

این چشم‌انداز، به دیدگاه و یا ماموریت فراگیر کمپانی شما خواهد رسید.

به گروه‌های کوچک تقسیم شده و جاهای خالی را پر کنید:

در سال بعد، ما ــــــــــ را انجام خواهیم داد چراکه ــــــــــ .

مثلاً:

در سال ۲۰۱۹، ما بر روی محتوایی عمیق، عملی و گام به گام تمرکز خواهیم کرد. چراکه قصد داریم به مخاطبان خود کمک کنیم خودشان مشکلات خود را حل کنند؛ در عین حال محصول ما ابزاری است که می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا کنترل خود را در دست بگیرند.

این فقط یک مثال است، اما موضوع را به شما تفهیم می‌کند و زمانی که آن را با تیم خود به اشتراک می‌گذارید، اعضای تیم خواهند دانست که چه انتظاری از آن‌ها دارید.

بعد از اینکه هر گروه چشم‌اندازی مشخص کرد، خودتان آنها را جمع ‌آوری کرده و روی دیوار بچسبانید. سپس، با کنار هم گذاشتن بهترین نظرات از هر گروه، یک چشم‌انداز بزرگ و جدید را ایجاد خواهید کرد.

اکنون، شما یک نقطه شروع برای ارائه دادن ایده‌هایی دارید که این چشم‌انداز بزرگ را محقق خواهند کرد.

نکات کلیدی:

۱. به هر گروه یک برگه یادداشت داده و ۱۵ دقیقه وقت دهید تا جاهای خالی این جمله را پر کنند: در (سال)، ما (نقطه تمرکز) را انتخاب می‌کنیم، چراکه (نتیجه) را مد نظر داریم.

۲. هر دیدگاه را به دیوار زده و سپس آن‌ها را با صدای بلند برای کل تیم بخوانید. این کار باعث جلوگیری از گرایش یکطرفه می‌شود.

۳. به هر فرد چهار برچسب (یا کمتر؛ بسته به تعداد گروه‌ها) بدهید تا کنار بخش‌های مورد علاقه خود از دیدگاه‌ها، قرار دهند.

۴. سپس زمان باقیمانده را صرف مرور افکار هر گروه و ساخت بهترین چشم‌انداز برای برنامه‌ریزی بازاریابی خود کنید.

بزرگترین مشکلات پیش رو، کدام‌اند؟ (20 دقیقه)

زمانی را صرف شناسایی مشکلات پیش روی تیم بازاریابی خود کنید. فعلاً روی راه‌حل‌ها تمرکز نکنید و فقط مشکلات را هدف قرار دهید.

چرا؟ باید بدانید چه چیزی ممکن است مانع رسیدن شما به چشم‌اندازتان شود.

به همۀ افراد، یک بسته برگه یادداشت داده و پرسش‌های زیر را مطرح کنید:

  • مشکلات اصلی ما به عنوان یک تیم بازاریابی چیست؟
  • چه چیزهایی ما را تهدید می‌کند؟
  • نقاط ضعف ما کدامند؟
  • آیا چیز مهمی وجود دارد که به آن توجه نمی‌کنیم؟
  • چه تغییراتی در صنعت ما مشاهده می‌شود که باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم؟

بعد از ۱۰ دقیقه به سراغ گروه‌ها رفته و از آن‌ها بخواهید مشکلات خود را با صدای بلند بخوانند. سپس برگه‌ها را روی دیوار بچسبانید.

اینها موانعی هستند که یا باید الان به دفع آنها بپردازید، یا زمانی که تیم‌تان این پروژه‌ها را اجرا می‌کند تا چشم‌انداز شما را به واقعیت تبدیل کند!

ممکن است برخی از این مشکلات از طریق پروژه‌هایی که به عهده خواهید گرفت، حل و فصل شوند.

نکات کلیدی:

۱. چندین سوالِ باز را روی تخته وایت‌برد بنویسید و آن‌ها را از تیم خود بپرسید.

۲. به هر فرد یک برگه یادداشت داده و از او بخواهید تا پاسخ سوالات شما را روی آن بنویسد.

۳. پس از حدود ۱۰ دقیقه، اصلی‌ترین مشکلات هر فرد را تک‌تک از آنها پرسیده و روی دیوار بچسبانید.

۴. به هر فرد چهار برچسب بدهید تا موضوعاتی که فکر می‌کنند اصلی‌ترین مشکلات بازاریابی هستند، قرار دهند.

۵. موضوعی که بیشترین برچسب را دریافت کرد، در جایی از تخته که نقشه خود را ترسیم کرده‌اید، قرار دهید. اکنون این تخته وایت‌برد، بزرگ‌ترین فرصت‌ها و چالش‌های شما را نشان می‌دهد. اینها درواقع مناطقی هستند که بعد از جمع‌آوری ایده برای پروژه، قصد دارید بر روی آن‌ها تمرکز کنید.

شما دو ساعت است که در یک جلسه برنامه‌ریزی بازاریابی هستید، و احتمالا کمی خسته‌کننده شده‌است. اکنون زمان آن رسیده‌است که برای صرف ناهار، از اتاق بیرون رفته و استراحت کنید.

برای پروژه‌هایی که چشم‌انداز شما را تحقق می‌بخشند، به جمع‌آوری ایده بپردازید (40 دقیقه)

مرحله بعدی، وقت گذاشتن برای نوشتن ایده‌های پروژه است که موجب محقق شدن چشم‌انداز شما می‌شوند. به افراد بگویید ایده‌های خود را روی برگه یادداشت کنند.

این کار به شما کمک می‌کند تا با فهرستی از پروژه‌هایی که قبلاً آماده کرده‌اید، به جلسه نقشه راه بازاریابی بیایید. فقط به خاطر داشته باشید که برخی از آن ایده‌های قدیمی ممکن است با چشم‌اندازی که با همکاری تیم خود تعریف کرده‌اید، مطابقت نداشته باشند.

در اینجا برخی دستورالعمل‌های مفید به منظور کمک به شما برای بدست آوردن انواع مناسب ایده‌ها از تیم خود، آورده شده‌است:

  • محتوا، ایدۀ‌ پروژه نیست. برای مثال، ویدیوها به منزلۀ یک رسانه برای به اشتراک گذاشتن یک پیام هستند. شما به دنبال زمینه‌های متنی بیشتر در پس ایده‌ای مانند آن می‌گردید. بنابراین می‌توان از ویدیوهایی استفاده کرد که در آن‌ها تیم شما با بکارگیری محصول، مشکلات مختلفی را حل می‌کند.
  • همۀ ایده‌ها خوب هستند. حتی اگر در مورد یک فکر تردید دارید، آن را یادداشت کنید. ایده‌های خوب اغلب افکار ناگهانی ایجاد می‌کنند. در قدم بعد، ایده‌هایی را که ممکن است مناسب چشم‌انداز شما نباشند را حذف خواهید کرد.
  • بزرگ فکر کنید. اگر تاکنون پروژه‌ای را که فکر می‌کنید کارساز است را انجام نداده‌اید، دقیقا همان چیزی است که به دنبالش هستید. ایده‌های رشد ۱۰ برابری، از وضعیت موجود نشأت نمی‌گیرند. از ایده‌های خارج از عرف و پر خطر هراس نداشته باشید چراکه ممکن است موقعیت کنونی شما را دگرگون کنند. فقط چون رقیب شما فلان کار را انجام می‌دهد، دلیل نمی‌شود شما نیز انجام دهید!

نکات کلیدی:

۱. قبل از جلسۀ نقشه راه بازاریابی، فهرست نیازمندی‌های پروژه‌های (در صورت وجود) خود را بازبینی کنید. فقط به این خاطر که این ایده‌ها قدیمی‌اند، به این معنا نیست که بد هستند و یا با چشم‌انداز جدید شما همخوانی ندارند.

۲. به تیم خود توضیح دهید که به دنبال ایده برای پروژه هستید نه نوع محتوا؛ همچنین بیان کنید که مایلید تمام ایده‌های آنان را بشنوید. آن‌ها را تفهیم کنید که به ایده‌های مربوط به رشد 10 برابری فکر کنند نه فقط بهسازی‌های 10 درصدی.

۳. به آنها یک بسته برگه یادداشت داده و همه را به حال خود رها کنید.

ایده‌های پروژه را در نقشۀ راه اولویت‌بندی کنید (60 دقیقه)

به یاد داشته باشید که در هنگام ترسیم قیف بازاریابی، دور بزرگ‌ترین فرصت شما خط کشیده و به تیم خود تفاوت بین بهینه‌سازی 10 درصدی و رشد 10 برابری را، آموزش دهید.

حال وقت آن است که یک لایه کوچک دیگر را به نقشه خود اضافه کنید تا به تیم‌تان کمک کند ایده‌های پروژه خود را به هر قسمت از قیف ارسال کرده و آن‌ها را براساس بزرگ‌ترین فرصت برای رشد، اولویت‌بندی کنند.

روی تخته وایت‌برد، دو برچسب برای بهینه‌سازی 10 درصدی و رشد ۱۰ برابری بچسبانید.

برای ساده کردن کار، از تیم خود بخواهید همه ایده‌هایشان را به شما تحویل دهند. سپس آن‌ها را با صدای بلند بخوانید، بازخورد تیم را دریافت کرده و براساس بهترین تناسب و فرصت برای رشد، آن‌ها را روی قیف خود ترسیم کنید.

زمانی که همه ایده‌ها را نوشتید، اهدف بزرگ، دشوار و بلندپروازانه (BHAG) خود را برای تیم‌تان بخوانید. بررسی کنید که کدام یک از ایده‌های 10 برابری، متناسب با چشم‌انداز است.

پنج برچسب به افراد تیم داده و از آن‌ها بخواهید تا برچسب‌ها را در کنار پروژه‌هایی قرار دهند که فکر می‌کنند بیش‌ترین شانس را برای رشد ۱۰ برابری دارند.

احتمال این وجود دارد که پروژه‌های موجود در ناحیه بزرگترین فرصت (که دور آن دایره کشیده‌اید)، بیشترین برچسب را دریافت کنند؛ چون آن‌ها چشم‌انداز شما را تحقق می‌بخشند.

با پروژه‌هایی که بیش‌ترین برچسب را دریافت می‌کنند شروع کنید.

اکنون، این پروژه‌ها را با برخی از مشکلات اصلی خود که پیش‌تر توسط تیم شما مطرح شد، مقایسه کنید. آیا این پروژه‌ها، این مشکلات را حل خواهند کرد؟ آیا آن‌ها با چشم‌انداز شما متناسب هستند؟ و آیا آن‌ها بزرگ‌ترین فرصت را برای شما به ارمغان می‌آورند؟

نکات کلیدی:

۱. زیر نقشه قیف بازاریابی خود، برچسب‌های ۱۰ برابری و ۱۰ درصدی را اضافه کنید.

۲. تمام ایده‌های پروژه را، از تیم خود جمع‌آوری کنید. آن‌ها را با صدای بلند بخوانید و ورودی تیم خود در جایی که پروژه با نقشه (یا ناحیه مشکلات اصلی) مطابقت دارد را، مشخص کنید؛ همچنین تعیین کنید که آیا این ایده، ۱۰ برابری است یا ۱۰ درصدی. استفاده از آن به عنوان یک مقیاس به جای در نظر گرفتن برچسب‌ها به عنوان سطرهای تعریف‌شده، مشکلی ندارد. هر برگه یادداشت را در جایی که مناسب است بچسبانید.

۳. شرح چشم‌انداز را با صدای بلند بخوانید. سپس، ایده‌های 10 برابری را که به نظر می‌رسد به خوبی با چشم‌انداز شما تطابق دارند، مرور کنید. به خصوصی فرصت‌هایی که دور آن دایره کشیده‌اید (چه در نقشه چه در ناحیۀ مشکلات اصلی).

۴. به هر فرد پنج برچسب داده و از آن‌ها بخواهید به پروژه‌هایی که از نظر آنها بهترین فرصت‌های رشد را دارا هستند، رای بدهند.

۵. رای‌ها را جمع کرده و از کم به زیاد، روی یک خط کنار هم بگذارید.

۶. پروژه‌ها را از نقطه نظر فرصت، چشم‌انداز، و مشکلات اصلی خود، بررسی کنید.

نتیجه این فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی، فهرست نیازمندی‌های محصول شماست. همانطور که کریس و هیلاری آن را در کتاب The Elements Of Scrum ذکر می‌کنند.

برای اهداف خود، فعلاً نیازمندی‌های پروژه بازاریابی شما مهم است. نیازمندی‌های پروژه کاملا بسته به آنچه که شما و تیم‌تان باور دارید، اولویت‌بندی شده‌اند و به شما در دستیابی به هدف، کمک می‌کنند.

از آنجا که افراد تیم شما این نیازمندی‌ها را ایجاد کرد، پس در موفقیت هرچه بیشتر هر پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آن‌ها با چشم‌انداز شما آشنا هستند و دقیقا می‌دانند که چطور آن را به واقعیت تبدیل کنند. سراسر این معامله، برد است.

برای چهار هفته و شش ماه آتی، برنامه بازاریابی بچینید

زمانی که به دفتر خود بازگشتید، احتمال این وجود دارد که قبل از شروع کار با پروژه‌های جدید، چندین پروژه ناتمام از قبل داشته باشید.

چهار هفتۀ اشاره شده در بالا، مربوط به این موضوع است.

برای به اتمام رساندن این پروژه‌ها برنامه‌ریزی کنید. بنابراین می‌توانید از زمان خود برای پروژه‌هایی استفاده کنید که چشم‌انداز بلند مدت شما را در شش ماه آینده به اجرا در خواهند آورد.

بعد از چهار هفته، اولین پروژۀ فهرست اولویت‌بندی خود را، آغاز کنید. البته زمان پروژه‌ها کاملاً قطعی نیست؛ چراکه ممکن است با پروژه‌هایی که بیش از شش ماه طول می‌کشند مواجه شوید.

نکته اینجاست که شما بزرگ‌ترین فرصت را پیدا  کرده و یک چشم‌انداز برای ثبت آن فرصت ساختید. اکنون نیز بر روی پروژه‌هایی کار می‌کنید که آن چشم‌انداز را به واقعیت تبدیل خواهند کرد.

چگونه از این فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی استفاده خواهید کرد؟

اگر برای کسب اطلاعات درباره برنامه‌ریزی و استراتژی بازاریابی در اینترنت جستجو می‌کنید، فرآیندی که در مورد آن یاد گرفتید ممکن است کاملا متفاوت به نظر برسد.

البته چیز خوبی است. چراکه این کار مؤثر بوده و اثبات شده‌است.

ریسک کرده و این را امتحان کنید؛ چراکه ممکن است شما را به یک بازاریاب پیشتاز در عرصه خود تبدیل کند. فقط کافیست یک روز وقت خود را به آن اختصاص دهید.

*من این روش را از کتاب Sprint آموختم. اگر از روش‌هایی مانند این لذت می‌برید، دوست دارید سریع پیشرفت کنید و در زمانی کم کار زیادی انجام دهید، به شدت توصیه می‌کنم که این کتاب را بخوانید.

قدم به قدم تا استراتژی بازاریابی موفققدم قبلی: چگونه صدای برند خود را منحصر به فرد کنیمقدم بعدی: چگونگی اولویت بندی پروژه‌های بازاریابی و رسیدن به رشد 10 برابری

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *